[Rozhovor s ředitelem] Tomáš Střelský o plánech na rok 2023: Chceme, aby udržitelné produkty byly dostupné na všech našich pobočkách

„Nejlepší rok v historii naší české pobočky i východního trhu,“ tak hodnotí Tomáš Střelský rok 2022. Přečtěte si, co Manutanu pomáhá zvládnout nestabilní dobu a zdražování, proč upřednostňuje evropské produkty před těmi asijskými a jaké novinky chystá na rok 2023.

04_23_tomas_strelsky_medailonek

Jak hodnotíte uplynulý rok 2022?

Máme za sebou nejlepší rok v historii naší české pobočky i celého východního trhu. A to nejen z hlediska finančních výsledků, ale máme třeba i historicky nejvyšší skóre spokojenosti zaměstnanců. Zpětnou vazbu od nich sbíráme v průzkumu Great Place to Work a už druhým rokem jsme dosáhli na certifikaci skvělého pracoviště. Nestalo se tak samozřejmě ze dne na den – dlouhodobě zjišťujeme, jak se u nás lidem pracuje a jejich zpětnou vazbu a požadavky promítáme do nastavení pracovního prostředí.

Rok 2022 byl přitom poměrně složitým rokem – všeobecné zdražování, válka na Ukrajině. Co vám pomohlo ho zvládnout?

Řekl bych, že za tím stojí naše pružnost a schopnost reagovat rychle na změny, které doba přinesla. Řešili jsme třeba dostupnost zboží ve chvíli, kdy se kvůli ucpanému Suezu zasekla námořní doprava. I tehdy jsme byli schopni uspokojit poptávku, nabídnout alternativy, případně vysvětlit, proč něco déle potrvá. 

Hodně nám pomohlo, že nejsme závislí jen na zboží z Asie, ale stále rozšiřujeme sortiment evropských výrobků. A co se týče zdražování –  myslím, že jsme byli hodně upřímní a féroví v cenách. Nezneužívali jsme situace, abychom něco zdražili více, než bylo potřeba. 

Dotkla se vás energetická krize? 

Obecně máme o něco méně objednávek, ale ve větší hodnotě, což je částečně způsobeno i zdražením. Zákazníků máme v ČR kolem 20 000 ročně a nemůžu říct, že by nějaký sektor nakupoval hodně a nějaký vůbec. Naše tradiční produkty jdou pořád na odbyt – například dílenský nábytek, manipulační technika nebo vybavení pro venkovní prostory.

Máte zpětnou vazbu na vaši práci i od nákupčích? Co nejvíce oceňují?

Z mého pohledu zákazníci hodně oceňují šíři sortimentu a naši privátní značku Manutan, jejíž podíl v nabídce neustále rozšiřujeme. Za rozumnou cenu nabízíme skvělou kvalitu, srovnatelnou se značkovými produkty. Krom toho si zákazníci pochvalují naši zákaznickou podporu – pracují na ní šikovní a empatičtí lidé, kteří mají prozákaznický přístup a poptávky odbavují rychle. 

Větší nabídka lokálních výrobků souvisí i s důrazem na udržitelnost, ke které se jako značka zavazujete. Jak se toto směřování letos promítne do nabídky Manutanu? 

Neustále rozšiřujeme nabídku udržitelných produktů v našem e-shopu a usilujeme o to, aby byly vždy na skladu. V horizontu 3–4 let chceme dokonce garantovat doručitelnost do 48 hodin ve všech našich pobočkách. 

Udržitelné produkty na e-shopu označujeme, ale vždy s rozvahou, nechceme slepě všechno labelovat. Musíme si být 100% jistí, že splňují dané parametry – jsou například plně recyklovatelné nebo vyrobené z 25 % z recyklovaných materiálů. I letos budeme s certifikací udržitelných produktů na e-shopu pokračovat a více specifikovat, v čem udržitelnost spočívá. Oceňují to i naši zákazníci, mnozí už to i vyžadují. 

Nahrazování asijských produktů evropskými nám dává smysl z dlouhodobé perspektivy, byť jsou produkty někdy trochu dražší. Lodní doprava představuje pro životní prostředí velkou zátěž, proto se snažíme hledat adekvátní náhradu.

Přečtěte si, jak v Manutanu děláme cirkulární ekonomiku a CSR.

A jaké kroky z hlediska udržitelnosti a CSR podnikáte interně? 

Dlouhodobě snižujeme naši uhlíkovou stopu – na letošní rok máme závazek snížení emisí o 5 %. Proto všude ve firmě používáme LED světla a chystáme výstavbu vlastní fotovoltaické elektrárny. Snažíme se také jako firma být „dobrý občan“. Přispíváme na místní Mobilní hospic Ondrášek, podporujeme kulturní akce v naší městské části. 

Jaké novinky Manutan chystá pro rok 2023? 

Budeme především harmonizovat naši evropskou nabídku a snažit se o širokou dostupnost bestsellerů. Vybrali jsme z naší nabídky 20 000 nejoblíbenějších výrobků, které chceme našim zákazníkům nabídnout napříč zeměmi, v nichž působíme. To má samozřejmě význam především pro naše evropské klienty, kteří působí ve vícero zemích – kdekoliv v Evropě koupí totéž za stejných podmínek

Zaměříme se také na další digitalizaci nákupních procesů, připravujeme komplexní digitální platformu, která ještě více usnadní pravidelné nákupy našim větším zákazníkům. 

Chystáte nějaké změny v nabízených službách? 

Budeme se držet toho, co funguje, služby nabízíme stabilně ty stejné. Často řešíme specifické požadavky zákazníků. Chtějí třeba jiný materiál, barvu, elektrickou výbavu apod., aby to sedlo do jejich prostor nebo vyhovovalo bezpečnostním předpisům. S těmito požadavky si v Manutanu umíme dobře poradit, nedržíme se striktně jen katalogu, ale hledáme různorodá řešení. 

Zjistěte, jak v Manutanu řešíme atypické objednávky.

A co od letošního roku čekáte vy, jako ředitel Manutanu?

Nečekám, že to bude rok jednoduchý. Ale vím, že jsme už v minulosti opakovaně prokázali, že jsme schopni díky nasazení, pružnosti a přizpůsobivosti vše dobře zvládnout a postarat se o přání našich zákazníků, jak nejlépe umíme.


Další články, které vám pomohou