Životní prostředí a lidé na prvním místě. Co je udržitelný dodavatelský řetězec?

Stále více firem se zavazuje k udržitelnému podnikání. Snaží se tak eliminovat svůj dopad na životní prostředí a dbát na zdraví a pohodu svých pracovníků. Zjistěte, jak udržitelný dodavatelský řetězec nastavit i u vás ve firmě.

pexels-rodnae-productions-7362960 (1)

Co je to dodavatelský řetězec?

Dodavatelský řetězec (anglicky supply chain) je systém všech procesů, které stojí mezi základní surovinou a koncovým zákazníkem. Jeho součástí jsou všichni, kdo se podílí na přemístění produktu k zákazníkovi: výrobci, dodavatelé, prodejci nebo třeba dopravci.

Například mezi zákazníkem kupujícím židli a stromem je řetězec procesů, které strom v židli přemění a dostanou k zákazníkovi – od těžby dřeva, přes práci truhláře, naskladnění v obchodě, zabalení zboží až po doručení židle zákazníkovi.

Čím více firem je v dodavatelském řetězci zapojeno, tím je delší a složitější

Udržitelný dodavatelský řetězec jako součást CSR

V posledních letech přibývá firem, které se snaží svůj řetězec přeměnit na udržitelný. To znamená, že v každé fázi procesu kontrolují ekologickýsociální dopad. Snaží se tak chovat ohleduplně k životnímu prostředí, svým zaměstnancům i celé společnosti.

Firmy se často hlásí k principům společenské odpovědnosti firem (CSR – Corporate Social Responsibility). Tyto firmy se dobrovolně zavazují:

  • podnikat s ohledem na životní prostředí a veřejný prostor, 
  • jednat ohleduplně se zaměstnanci 
  • a pěstovat zodpovědné vztahy s partnery a zákazníky. 


Vliv na to má nejen uvědomění samotných firem a jejich snaha chovat se zodpovědně, ale přibývá i legislativních nařízení, které je k tomu tlačí

Zavádění udržitelnějšího podnikání ovlivnila výrazně také pandemie COVID-19, během které mnohé podniky čelily obrovským výpadkům dodávek z Asie. Manažeři firem si uvědomili, že se nemohou spoléhat jen na globální trh a začali se více zaměřovat na lokální zdroje.

Udržitelnost se nejčastěji promítá do dvou oblastí:

  • Environmentální standardy, které reagují na zhoršování životního prostředí, odlesňování, emise skleníkových plynů nebo znečištění vody.
  • Sociální standardy, které zahrnují férové pracovní podmínky nebo zdraví a bezpečnost. 

Chystaná směrnice přinese větší udržitelnost. I do Česka

Jedním z důležitých nařízení, které ovlivní chování firem je i chystaná směrnice CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) o nefinančním reportování. V platnost vejde v roce 2024 a v Česku se dotkne více než 1 000 firem

Směrnice bude povinná například pro všechny podniky s 250+ zaměstnanci a ročním obratem vyšším než 40 milionů eur. Pokud se tedy zatím udržitelnosti ve vaší firmě nevěnujete, teď je nejlepší doba začít. 

Podle CSRD budou firmy muset zveřejňovat informace o svém vztahu k životnímu prostředí, sociální oblasti (např. inkluze ve firmě) a řízení firmy. Nefinanční reportování bude stejně důležité, jako zveřejňování hospodářských výsledků. 

Tímto opatřením Evropská unie reaguje nejen na výzvy klimatické změny, ale snaží se zmírnit i další negativní dopady na životní prostředí. 

Opatření CSRD také pomůže nasměrovat investory k „zelenějším podnikům“ a výsledky nefinančního reportu firmy rozhodnou třeba o tom, zda a jak výhodně daná firma získá úvěr v bance.

CSRD sice začne platit až v roce 2024, už nyní však řada firem reportuje tzv. ERG skóre. To zohledňuje mimo jiné vliv firmy na životní prostředí, společnostcelkovou transparentnostetičnost řízení. Pro mnohé investory je ERG rozhodující metrikou.

Jak na udržitelnost ve firmě: 5 tipů z Manutanu

Snaha o větší udržitelnost se propisuje i do nastavení dodavatelského řetězce firem. A jejich tradiční cíle jako jsou nízké výrobní náklady nebo rychlé dodací lhůty nahrazují jiné, ekologické nebo sociální priority.

I my v Manutanu postupně zavádíme opatření CSR, která jsou šetrná k planetě i k lidem. V našem e-shopu najdete více než 15 000 udržitelných výrobků. A v katalogu jsme dali dohromady 5 kroků, který váš dodavatelského řetězec změní v udržitelnější systém.
Tady jsou:

Návrh bez názvu (12)

1. Usilujte o přepravu zboží s nízkou uhlíkovou stopou

Čím kratší vzdálenost zboží urazí, tím lépe. Pracujte s optimalizací trasy – pokud máte zboží od více dodavatelů, nemusí nutně cestovat do vašeho skladu, využijte možnost odeslání přímo od dodavatelů a zkraťte tím cestu, kterou zboží za zákazníkem urazí.

Další tipy, jak může vaše firma být ekologičtější, najdete na našem blogu.

2. Snižte množství odpadu a kontrolujte spotřebu energie

Zaveďte ve firmě principy cirkulární ekonomiky: vrácené nebo poškozené zboží nabízejte dál – my například provozujeme Výprodejnu. Snižujeme tím množství odpadu a výrobky se znovu využijí.

Nabízejte zboží z recyklovaného materiálu a sami své vrácené, neprodané či poškozené zboží recyklujte a přemýšlejte nad tím, jak můžete využít provozní odpad. V Manutanu třeba původní obaly z vráceného zboží používáme znovu nebo je využijeme jako výplňový materiál.

Tip z Manutanu: Udržitelné produkty označujeme zeleným štítkem „výrobek šetrný k životnímu prostředí.“

O zavádění cirkulární ekonomiky ve firmě jsme napsali článek.

3. Dbejte na zdraví a pohodu svých zaměstnanců

Pro firmu, která dodržuje CSR, je péče o zaměstnance stejně důležitá jako péče o planetu. Starejte se o bezpečnost na pracovišti, ergonomii, dbejte na dodržování přestávek na odpočinek, snažte se zlepšit podmínky práce na dálku či v noci. A pravidelně se zaměstnanců na jejich spokojenost ptejte a s jejich připomínkami pracujte.

K faktorům, které zhoršují zdraví zaměstnanců, patří i hluk na pracovišti. Přečtěte si, co proti němu dělat.

4. Pracujte s odpovědnými dodavateli

Nakupujte co nejvíce od lokálních dodavatelů a zkraťte tak svůj dodavatelský řetězec. V Manutanu v posledních letech vyhledáváme partnerství s dodavateli, kteří vyrábějí v Evropě. Krom jednodušší logistiky to má ještě jednu výhodu: tyto firmy totiž musí dodržovat řadu ekologických a sociálních závazků, které stanovuje Evropská unie. 

Tip z Manutanu: Původ výrobků na e-shopu označujeme vlajkou dané země, případně Evropské unie.

5. Formulujte CSR politiku ve své firmě

Zformulujte si ve firmě strategii pro udržitelný rozvoj a principy CSR – poradí vám třeba platforma Byznys pro společnost.

Nezapomeňte své závazky, cíle i úspěchy sdílet se zaměstnanci i širokou veřejnosti. Principy udržitelnosti si zaslouží, aby se o nich vědělo.


Další články, které vám pomohou