Ergonomie: Osvojte si správné návyky

Seznamte se s našimi tipy, které vám pomohou cítit se při práci lépe.

ergonomie-navyky

Seznamte se s našimi tipy, které vám pomohou cítit se při práci lépe.

Váš každodenní život mohou vylepšit některé nenápadné triky z oblasti ergonomie. Na nic nečekejte a osvojte si správné návyky!

Prvními oběťmi nesprávně umístěného monitoru bývají oči a krční obratle. Pohodlnější polohy lze přitom dosáhnout zcela jednoduše: nastavte si monitor tak, abyste měli jeho horní okraj ve výšce očí. Čím výše se nachází, tím více vaše oči zatěžuje škodlivé světlo. Čím se nachází níže, tím více trpí vaše záda.

Nastavení výšky židle

Chodidla musí zcela spočívat na zemi, kolena mají být o něco málo výše (o 1 až 2 cm) než hýždě. Až si budete mít správně nastavenou židli, ještě zkontrolujte výšku psacího stolu! Když uvolníte ramena, desku stolu byste měli mít přesně ve výšce loktů.

Nadzvednutí monitoru

Úprava polohy monitoru a výšky židle mohou v řadě situací samy o sobě stačit. V závislosti na své tělesné stavbě však můžeme zjistit, že nám nízko spuštěná židle není pohodlná nebo že náš monitor není dost velký na to, abychom jej mohli mít ve správné výšce. V takovém případě jej můžeme podložit podstavcem pod monitor, čímž ulevíme svým zádům, aniž bychom museli měnit polohu zbytku těla. 

Úleva pro zápěstí

Psaní na klávesnici velmi namáhá vaše zápěstí, což postupem času vede k bolestem, někdy i chronického rázu.

Základní pravidlo doporučuje pracovat tak, aby se vaše ruce nacházely v jedné ose s předloktími. Tato poloha šetří vaše šlachy. Druhým důležitým krokem je maximálně snížit námahu paží a ramen.

Tip: pořiďte si před klávesnici opěrku zápěstí, která vaše ruce maličko nadzvedne.

Časté změny polohy

Když se zaberete do práce, strávíte desítky minut ve stejné poloze.

Nezapomeňte si dělat krátké pauzy, abyste si uvolnili klouby a svaly. Zvedněte hlavu, protáhněte si paže, přesuňte hromádku papírů na jiné místo… I taková drobná gesta vaše tělo potřebuje, aby dokázalo zůstat ve formě.

Vždy noste ochranné pomůcky!

Někteří lidé považují ucpávky do uší, brýle, rukavice a další osobní ochranné pomůcky za překážku v práci. Přitom mají přímý vliv na to, jaký stres vaše tělo při práci pociťuje. Například silný nebo dlouhodobý hluk vám může sám o sobě zvýšit krevní tlak nebo zrychlit srdeční tep.

Z dlouhodobého hlediska neskýtají ochranné pomůcky jen větší pohodlí – jsou přímo nepostradatelné!

Systematické používání zdvihacích zařízení

Často si myslíme, že bolest způsobuje nošení těžkých břemen. Naše klouby však mohou v dlouhodobém horizontu přetěžovat i daleko lehčí břemena. Lidské tělo není uzpůsobeno k tomu, aby celý den něco zvedalo, a proto existují speciální zdvihací zařízení, která pomáhají předcházet úrazům.


Psali jsme o:

Kancelářské židle pro ergonomické sezení

AIG2732917

Příslušenství k ergonomickému používání počítače či notebooku

AIG5784261

Kvalitní osvětlení ve správném barevném tónu

AIG2740867

Další články, které vám pomohou