Kromě běžných cílů v podobě snižování nákladů a řízení rizik se mohou nyní oddělení procurementu díky digitalizaci procesů soustředit i na vytváření hodnot. K tomu však musí být schopni podporovat inovace. Jak tak činit prozradí ve třech bodech profesorka managementu nákupu na Université Grenoble Alpes a výzkumná pracovnice v CERAG Natacha Tréhanová:
- Identifikace inovací na platformách
- Podpora inovace mezi dodavateli
- Zlepšení schopnosti společnosti vstřebávat informace
Identifikace inovací na platformách
Inovace lze nyní nalézt na digitálních platformách, které propojují oddělení procurementu a různé zdroje a pomáhají vytvářet otevřené sítě.
Existuje mnoho druhů platforem:
- Otevřené platformy pro inovace: Vyzývají třetí strany (odborníky, startupy, laboratoře atd.) k řešení interních problémů.
- Platformy formou hackathonu: Ty vyzývají jednotlivé účastníky, aby přišli s digitálními řešeními v rekordním čase.
- Platformy pro nezávislé dodavatele: Sdružují řadu talentovaných jednotlivců, kteří jsou specialisty ve svém oboru.
Je proto na jednotlivých odděleních procurementu, aby si určily ty zdroje inovací, které nejlépe vyhovují jejich potřebám, a pěstovaly tyto typy sítí.
Podpora inovace mezi dodavateli
Vztahy mezi zákazníky a dodavateli se v průběhu let vyvíjejí a rovnováha sil se postupně posouvá. Proto je nutné, aby oddělení procurementu rovněž vyzývala dodavatele inovací ke spolupráci s jejich společností.
Spíše než řídit vztahy s dodavateli jde o motivaci samotných dodavatelů. K tomu je potřeba, aby oddělení procurementu zajistila co nejplynulejší spolupráci na základě těchto osvědčených postupů:
- Jmenujte „koordinátora pro klíčové dodavatele“, který bude mít komplexní přehled o veškerých podrobnostech o daném dodavateli (historie, problémy, interakce atd.).
- K usnadnění interakcí používejte nástroje pro spolupráci, interní sociální sítě a dokonce i portály dodavatelů.
- Vyhněte se opakovanému vracení, rozporům, změnám na poslední chvíli atd.
Zlepšení schopnosti společnosti vstřebávat informace
Schopnost organizace vstřebávat informace znamená schopnost identifikovat hodnotu nových informací, porozumět jim a proměnit je v potenciální zdroj hodnot. Oddělení procurementu jako hlavní kontaktní bod pro dodavatelský trh hrají v této oblasti klíčovou roli.
Kapacita společnosti pro vstřebávání informací však závisí na několika faktorech:
- Rozsah znalostí kupujících, a to jak z hlediska jejich vlastní specializace, tak i z hlediska dalších oddělení společnosti, trhu atd.
- Jejich úroveň motivace, kterou lze zvýšit dostupnými řešeními a zdroji.
- Struktura podniku, tj. schopnost sdílet nové informace s různými odděleními a zaměstnanci. Klíčovou roli opět hrají digitální nástroje.
Digitalizace je tudíž více než kdy jindy podstatou inovací. Různá digitální řešení v konečném důsledku umožňují oddělením procurementu podpořit inovace, ať už jde o externí identifikaci inovací, využití klíčových dodavatelů nebo zlepšení schopnosti společnosti vstřebávat a implementovat nové informace. To vše nakonec pomáhá vytvářet hodnoty a přispívat k výsledkům mateřské společnosti.
TIP: Přečtěte si, jaké varianty e-procurementu nabízíme.