Jak správně vybrat upínací popruhy, abyste se vyhnuli nehodám při přepravě

Nedostatečně zajištěný náklad při přepravě může způsobit dopravní nehodu, ekologickou škodu a nemalou finanční újmu. A někdy naprosto zbytečně – třeba kvůli chybějícím upínacím popruhům. Ve článku se dozvíte, jaké typy popruhů existují, které se hodí na jaký náklad a kdy nastává čas vyměnit je za nové.

turnbuckle-g74df2d295_1920

Co říkají předpisy o přepravě zboží

Přeprava zboží začíná nakládkou a končí uložením na místo určení. K poškození může dojít při manipulaci, vykládce i dalších fázích přepravy. Když se to stane, zodpovídá za pochybení přepravce.

Nástavby vozidel musí být dle směrnic VDI 2700, 2701, 2702, platných v Evropě, uzpůsobeny tak, aby byl náklad zajištěn proti sklouznutí, odvalení či spadnutí. Pokud to nelze zajistit samotným vybavením vozidla, přicházejí na řadu vhodné pomocné prostředky.

Zajištění nákladu

Při přepravě nákladu hrozí vychýlení těžkých břemen zejména v následujících situacích: 

  • v zatáčkách,
  • při přejezdu nerovností,
  • při prudkém brzdění nebo
  • při nečekaném nárazu.

Náklad můžete zajistit tvarově, tedy vhodně ho opřít o boční stěny vozidla a vložit mezi něj dřevěné opěrné desky a klíny.

Druhou variantou je přenášení síly neboli kotvení, pro které využijete vázací prostředky. Máme tři možnosti kotvení:

  1. Kotvení dolů – nejčastější způsob, kdy vázáním upínacích pásů přes vrchol nákladu zajistíte ochranu proti převrácení a sklouznutí nákladu. Ložnou plochu kamionu nebo návěsu musíte očistit od nečistot, oleje nebo kusů ledu.
  2. Šikmé neboli diagonální – kotvíte k pevným částem nákladu, a tudíž nemusíte brát zřetel na tření mezi nákladem a ložnou plochou, ale musíte myslet na zajištění nákladu ve všech směrech.
  3. Svazování – je ideální např. pro dřevěné trámy, trubky a desky. Ty převážete jednodílnými upínacími popruhy do jedné nákladové jednotky, která se následně ukotví dalšími upínacími prostředky (popruhy nebo řetězy).

Upínací popruhy

Popruhy umožňují šetrnou manipulaci a flexibilní použití. Zboží ochrání, protože je můžete ovázat přímo kolem něj. Vyrobeny jsou obvykle ze 100% polyesteru, proto nemění tvar ani velikost při zvlhnutí a zboží pevně udrží.

Přestože popruhy samy moc neváží, nosnost mají obvykle vysokou. Např. tento popruh o šířce 5 cm udrží až 10 tun nákladu.

K výběru vhodného upínacího popruhu je třeba hmotnost nákladu dělit přípustnou tažnou silou v přímém tahu. Výsledek odpovídá počtu upínacích popruhů v přímém tahu pro jeden směr jízdy. Při šikmých ukotveních je třeba zohlednit odpovídající úhel sklonu.

TIP: Pokud potřebujete s výběrem popruhů poradit, napište nám nebo zavolejte.

Při výběru zohledněte možné mimořádné zatížení – vysokou teplotu, vítr nebo nárazy.

Typy upínacích popruhů

  1. Jednodílné upínací popruhy používáme ke svazování nákladu a nepotřebujeme k nim žádné spojovací prvky. Ideálním nákladem jsou dlouhé desky, trubky a tyče.
  1. Dvoudílné se skládají z pevného a volného konce, které jsou vždy vyznačeny etiketou. Spojují se ráčnou a jsou zakončeny háky. Používají se k upevnění těžších a rozměrnějších nákladů, např. stavební techniky.

Při použití popruhů dbejte na to, aby:

  • nebyly zauzlované,
  • se netáhly přes ostré hrany nebo drsné povrchy (pokud nejsou opatřeny odpovídající ochranou),
  • při přepravě nikdo nepoužíval zlomené a deformované spojovací prvky nebo části napínacího prvku,
  • uskladnění probíhalo v suchých, případně slabě vytápěných prostorách, které jsou chráněné před slunečním zářením a kde nehrozí mechanické poškození,
  • upínací popruhy nesloužily k přenášení břemen – vyznačená nosnost je pouze pro upnutí okolo předmětu.

Upínací popruhy vyřaďte, pokud:

  • jsou natržené,
  • mají poškozené napínací nebo spojovací prvky,
  • pozorujete větší než 5% rozšíření nebo jiné deformace,
  • je poškozen hák.

Další články, které vám pomohou