Jak uspořádat dílnu, aby bylo vše po ruce

Dostatek místa, kvalitní světlo, přístup k čerstvému vzduchu, velký pracovní stůl a prostor pro odkládání nářadí – to jsou podle zkušeného podlaháře základní pilíře funkční dílny. Prozradíme vám tipy, jak si při práci v dílně udržet pořádek a efektivitu.

workshop-gafd3a13d2_1280

V předchozím článku jsme radili, jaký vybrat nábytek do dílny. Dnes vám prozradíme, jak v pracovních věcech udržet pořádek. Na rady z praxe jsme se zeptali podlaháře Richarda Šumpicha. Zaměříme se na:

  1. pravidelné větrání a více zdrojů světla,
  2. přehlednou elektroinstalaci,
  3. uspořádání a značení věcí,
  4. ergonomii, úklid a něco navíc.

Pravidelné větrání a více zdrojů světla

Pokud můžete ovlivnit polohu či rozvržení dílny, myslete na dvě základní potřeby: dostatek vzduchu a světla.

Spousta prací se neobejde bez elektrických zařízení, která vydávají teplo. Garážová vrata do dílny jsou ideální kvůli převozu materiálu a strojů, ale kvůli větrání oceníte spíš okno nebo vzduchotechniku.

Podle pravidel BOZP se ideální množství světla na 1 m2 v pracovních prostorách pohybuje mezi 500 a 1000 luxy. 1000 luxů je přibližně intenzita světla zatažené oblohy. Přirozené denní světlo tvoří asi 1,5–5 % celkového osvětlení prostoru. Aby se umělé světlo přiblížilo tomu přirozenému, je nejlepší používat světla s regulací intenzity či odstínu barvy.

„Jedno světlo na stropě nikdy stačit nebude. Prostor by neměl být ani moc tmavý, ale ani přesvětlený. Je dobré rozdělit světlo na více zdrojů a vždy svítit tak, abyste se vyhnuli stínům. Chráníte se tak před bolestí očí i hlavy,“ uvádí Richard Šumpich.

Přehledná elektroinstalace

Jestliže teprve chystáte elektroinstalaci, dobře si promyslete rozvržení zásuvek i vypínačů. Kvůli rozsvícení světla není přece nutné chodit vždy ke dveřím. Stejně jako je dnes standard pro ložnice vypínač u postele, nechte ho na dosah ruky i v dílně – třeba za stolem.

Za stůl si dejte i zásuvky. V úrovni pracovní plochy je pracovník ocení víc než u podlahy. „Zásuvek není nikdy dost. Při zařizování dílny je dobré umístit je na všechny stěny a do různých výšek. Nikdy totiž nevíte, jak budete přesouvat nábytek a jak dlouhé šňůry budou mít přístroje, které si v budoucnu pořídíte.”

plug-g78a908b8b_1280

Pokud už máte dílnu zařízenou, pravděpodobně se tam vyskytuje alespoň jedna prodlužka a spoustu nepřehledných kabelů. Pro větší přehled je můžete smotat do smyčky a tu sepnout suchým zipem či stahovacím páskem.

Uspořádání a značení věcí

Základem pro udržení pořádku je dát každému předmětu své místo. Je ovšem bláhové pořídit desítky krabiček a myslet si, že do nich budou všichni poctivě vše vracet. Raději rovnou přemýšlejte nad tím (nebo se zeptejte svých kolegů), jak se věci budou reálně používat. Nejpoužívanější nářadí by mělo být pořád na očích.

Do skříně či regálu umisťujte věci systematicky:

  • do úrovně očí nástroje, které se používají nejčastěji (kladiva, šroubováky, metr),
  • nahoru méně často používané věci, které mají ale rozumnou hmotnost (vodováhy, barvy),
  • do spodních polic schovejte těžší stroje (pily, brusky).

Při organizaci dílny zachovejte co nejvíce volné plochy na podlaze. Kolegové to ocení při manipulaci s větším nářadím i při následném úklidu. Využívejte police, horizontální stojany a závěsné panely na nářadí. Závěsný panel umístěte za pracovní plochu a mějte na něm ty nejpoužívanější věci. Nářadí můžete přímo na panel obkreslit permanentním popisovačem a tím mu dát své stálé místo.

Popisovač nebo štítky použijte i na police, krabice a organizéry. Teď možná víte, jaké šroubky kam patří, ale bez výrazných popisků si za rok nikdo nevzpomene a možná je budete zbytečně kupovat znova.

„Pokud jezdíte za klienty, nářadí mějte vždy minimálně ve dvou sadách. Jednu v dílně na svém místě a tu druhou stabilně v cestovním kufříku nebo brašně,“ radí Richard Šumpich.

Na zavěšení kovového nářadí v dílně můžete využít magnetický držák. Na sbírání zapadlých šroubků použijte silnější magnet nebo magnetický teleskop

„Když se podívám na svou dílnu, jedna z nejdůležitějších věcí na ponku je svěrák a klidně i bruska, která se musí vždy dobře přidělat, aby nevibrovala. Na to je potřeba myslet už při nákupu vybavení a případně pořídit potřebné držáky nebo stojany,“ dodává Richard.

Ergonomie, úklid a něco navíc

Když už nářadí bezpečně uložíte, nezapomínejte ani na dostatek odkládací plochy, kde se bude opravdu využívat. Při výběru stolužidle dbejte na ergonomii. Pokud vám to prostor dovolí, pořiďte dva stoly v odlišných výškách – jeden na sezení a jeden na stání.

U pracovní plochy musí být dobře přístupné ochranné pomůcky jako jsou rukavice, sluchátka nebo ochranné brýle.

„Aby se v dílně dobře pracovalo, je potřeba udržovat v ní pořádek. V žádné dílně nesmí chybět smeták, lopatka a vysavač. Důležitý je taky přístup k vodě, aby se nečistoty například od barvy mohly ihned setřít hadříkem. Když voda nestačí, dobrý pomocník je ředidlo nebo technický líh,“ popisuje Richard.

Až budete mít dílnu uspořádanou, nezapomeňte, že nejde jen o práci, ale především o to, aby se tam pracovník cítil dobře. Myslete na to, co kolegy v dílně potěší – třeba rádio nebo reproduktor.


Další články, které vám pomohou