[Návod pro e-shopisty] Jak balit zboží, abyste se vyhnuli zbytečné reklamaci

Pokud provozujete e-shop, určitě neradi řešíte reklamace. Leze to do peněz, trvá to a kazí vztahy se zákazníky i dodavateli. Velká část reklamací pramení ze špatného zabalení zásilky. Sepsali jsme pro vás pár tipů, jak zboží správně připravit na cestu do vedlejšího města nebo přes půl zeměkoule.

pexels-photo-6169055

„Balíček dorazil poškozený, krabice se cestou rozlepila, chci vrátit peníze. Luboš Nevrlý.“ Vzkazy podobného ražení vám určitě nezlepší náladu. 

S reklamacemi zboží musíte jako e-shopista počítat. Když si někdo vybere špatnou barvu svetru nebo zaklikne v e-shopu nevhodnou velikost tenisek, nic s tím neuděláte. Pokud je všechno v souladu s paragrafy a obchodními podmínkami, musíte zákazníkovi vrátit peníze.

Často ale reklamaci způsobí taková banalita jako špatně umístěná lepící páska na kartonové krabici nebo chybějící výstelka balíčku. Chybám při balení se vyhnete, když dodržíte pár základní pravidel a použijete vhodný obal a příslušenství – chcete-li packaging.

IMG_6809
Avízo na displeji mobilního telefonu, kterému se chcete vyhnout.

1. Použité obaly pořádně zkontrolujte

Opakovaným používáním se ničí spoje nebo rohy obalů. Pokud chcete využít krabici nebo obálku, které už jednou posloužily, pečlivě ověřte, jestli jsou stále dostatečně pevné. Když obal obstojí vizuálně, zkontrolujte pevnost stěn, dna a víka i rukama. 

Ve chvíli, kdy máte pochybnosti, použijte raději novou krabici. Jestli máte výčitky kvůli ekologii, snad vás uklidní, že existují materiály, které se v přírodě snadno rozloží.

2. Vyberte materiál, který odolá deformaci i rozmarům počasí

Většina provozovatelů e-shopů zasílá zboží v kartonových krabicích z vlnité lepenky. K dostání jsou běžně obaly z 3vrstvé nebo 5vrstvé lepenky. Určitě se vyhněte slabším lepenkám, které se snadno protrhnou nebo zvlhnou.

5vrstvý karton je odolnější vůči otřesům a protržení a lépe se vyrovnává i s vlhkostí a změnami teplot. Raději počítejte s tím, že doručovatel může zásilku položit na vlhkou podlahu v depu nebo ji nechá stát na přímém slunci či na mrazu.

Alternativou k vlnité lepence jsou obálky z bublinkové fólie, které dobře poslouží při zasílání menšího zboží.

3. Zvolte správný rozměr, aby zbylo místo na výstelku a deformační zónu

Drobný šperk nepatří do krabice na vysavač a vysavač nenacpete do obálky. Tolik selský rozum. Při výběru správné velikosti ale počítejte i s tím, aby se do krabice vešla i výplň a zbylo pár centimetrů na deformaci krabice.

Výplň nebo výstelka je nezbytná zejména u křehkého zboží nebo pokud v jednom balíčku posíláte víc předmětů, které by se mohly vzájemně promáčknout, odřít nebo jinak poškodit. Doporučujeme výstelku použít vždycky – zabrání totiž nežádoucímu pohybu zboží v krabici při přepravě. Určitě nestačí staré noviny. Použijte bublinkovou fólii, pěnovou fólii, vlnitou lepenku, polystyren nebo dřevitou vlnu.

Na každé straně balíčku nechte rezervu alespoň 3 cm. Pokud by náhodou došlo k nárazu do něčeho tvrdšího, krabice se sice zdeformuje, ale díky této rezervě se nepoškodí obsah.

4. Zásilku pořádně přelepte, použijte i fólii

Na uzavření balíku nepoužívejte obyčejný provázek, krepovou pásku nebo lepící pásku užší než 3 cm. Krabici přelepte na rizikových místech (spoje, hrany), oblepte obě strany kartonu a zkontrolujte, jestli je páska do kříže.

Po přelepení zásilky použijte ještě fólii, díky které bude krabice opravdu kompaktní. Fólie funguje na podobném principu jako balení kufrů na letištích. Snížíte tím riziko protržení kartonu, zpevníte hrany a zvýšíte odolnost vůči dešti.

Tip: krabici můžete ještě převázat provázkem, za který zákazník balíček vezme a pohodlně si ho odnese domů z výdejny nebo z pošty.

5. Vyznačte adresy a přidejte nálepku, pokud je zásilka křehká

Adresa nebo transportní štítek by měly být vidět na první pohled. Nezapomeňte uvést i adresu pro vrácení zásilky, pokud se nepodaří zastihnout adresáta.

K dostání jsou i šikovné plastové kapsy, do kterých přiložíte fakturu nebo jiný doprovodný dokument.

Pokud posíláte něco křehkého, označte krabici samolepkou s nápisem křehké (fragile).

Jaké obaly by měl mít na skladě každý provozovatel e-shopu

Kartonové krabice

Výplňový materiál

Sponkovačky a lepicí pásky

Balicí stoly a odvíječe

Další balicí vychytávky

Vyberte kvalitní materiál, výstelku a pořádně balík zalepte

Snížíte tím riziko zbytečných reklamací a distribuce zboží z vašeho e-shopu půjde jako po drátkách. 

Podívejte se na přehled obalů a obalové techniky na e-shopu Manutan. A pokud máte jakékoli dotazy, napište nám nebo zavolejte. Rádi vám poradíme.


Psali jsme o:

Kartonové hrany pro zpevnění balíků a fixaci zboží

AIG2744285 (1)

Ekologický výplňový a fixační polystyren

AIG2731872

Kartonové krabice s možností potisku

AIG3250078

Sponkovačky, sešívačky a lepicí pásky

AIG2738325

Další články, které vám pomohou