Ředitel montessori základní školy radí, jak vybrat židle a lavice pro děti

Každá škola přes léto reviduje a obnovuje nábytek. Stejně tak to má PLANETA – Montessori základní škola z Frýdku-Místku. Přečtěte si, podle čeho školní lavice a židle vybírat, aby odpovídaly hygienickým normám, a jak je nakupují v české soukromé škole.

Ředitel montessori základní školy radí, jak vybrat židle a lavice pro děti

Ještě než se pustíte do výběru lavic a židlí do tříd, měli byste vědět, že podle § 4 vyhlášky č. 410/2005 Sb. by mělo na každého žáka připadnout:

  • v klasické učebně nejméně 1,65 m2,
  • v místnostech pro odborné předměty, jako jsou jazyky, informatika nebo laboratoře dokonce 2 m2,
  • když zařizujete místnost pro pracovní činnosti, jako je šití nebo dílny pak 4 m2,
  • a pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami potřebujete 2,3 m2.

Abyste pro jednotlivé předměty navrhli rozložení lavic a židlí správně a nenakoupili nábytku moc, vše si dopředu přeměřte. Splnění těchto požadavků si hlídá hygiena při pravidelných kontrolách a při nedodržení je pokutuje.

„Třídy v prostorách, kam se letos stěhujeme, mají okolo 90 metrů čtverečních. Každý žák bude mít svou vlastní kratší lavici v rozměru 80 × 50 centimetrů. Díky tomu si děti jednoduše vytvoří skupiny po čtyřech či šesti a mohou u spojených stolů pracovat společně. Letos budeme mít v jednom trojročí 27 dětí a ve třídě tak zbude spousta prostoru na pohyb a interakci,“ popisuje ředitel PLANETY – Montessori základní školy Michal Frainšic.

Co způsobuje nevyhovující školní nábytek

Pro výrobu školního nábytku platí norma ČSN EN 1729-1 s poslední aktualizací v roce 2017. Společně s normou ČSN EN ISO 7250-1 o základních rozměrech lidského těla pro technologické projektování dává výrobcům jasné definice, jak by měly židle a stoly pro děti vypadat. 

Normy fungují hlavně z hygienických a zdravotních důvodů. Dítě totiž stráví jen na základní škole zhruba 15 tisíc hodin sezením a nevhodné rozměry židlí a lavic způsobují vadné držení těla včetně:

  • odstátých lopatek a kulatých zad,
  • zvýšeného bederního prohnutí,
  • předsunu hlavy a ramen
  • a v závažných případech i skoliózu.

V roce 2016 proto Státní zdravotní ústav v rámci Systému monitorování zdravotního stavu obyvatel ČR provedl studii Zdraví dětí 2016, na které spolupracovalo 46 dětských lékařů. Studie se zúčastnilo 5 130 dětí z patnácti českých měst a u 42 % lékaři zjistili vadné držení těla. A u nesportujících dětí byl jeho výskyt ještě o 10 % vyšší. 

Nábytek ve školách by tedy měl maximálně podporovat zdravé sezení a základním předpokladem, jak toho docílíte je, že jej přizpůsobíte výšce žáka

Jak vybrat velikost školních židlí a lavic

U žáků je žádoucí při učení tzv. fyziologický sed a správné postavení páteře. Židle má být také stabilní a bezpečná.

Výšku sedadla nastavíte podle délky bérce s rezervou 1–2 cm na podpatek obuvi. Děti se v takovém sedu dotýkají celou plochou chodidla podlahy a mohou se o ni opřít. Jejich kolena a kotníky jsou přitom v pravém úhlu. Když pořídíte židle, které se dynamicky naklánějí, aby dítě trénovalo svaly středu těla, zvolte maximální výkyv sedadla +/- 5 stupňů od roviny.

Podle ČSN EN 1729-1 se výška sedadla měří od podkolenní rýhy po patu s přezůvkami, když dítě sedí na vyvýšeném místě s volně visícíma nohama. Podle normy pak vyučující změří, do které ze 7 kategorií žák spadá. Každá z nich se dělí podle barev a někteří výrobci dokonce židle barvami pro přehlednost označují. 

„V nových prostorách nám přibude další třída. Část židlí i stolů jsme si proto půjčili od veřejné školy z jejích nevyužitých zásob a druhou jsme zakoupili. Vybírali jsme v obou případech nastavitelné židle i stoly, které se dají stohovat. Děti si tak na začátku roku vezmou imbus a nastaví si židle s pomocí vyučujících už samy,“ popisuje Michal Frainšic. 

TIP: Pokud do učeben pořizujete nastavitelné židle i stoly, vybírejte ty se dvěma velikostmi. Pokud narazíte na nábytek, který se tváří, že je pro více velikostí, má většinou zbytečně velké a hluboké sedáky i velká opěradla. Což je například pro sedmileté dítě nežádoucí.

Správnou hloubku sedadla poznáte tak, že podepírá nejméně ⅔ délky stehna. Sedadlo musí být vepředu zaoblené, aby nezasahovalo dítěti do podkolenní jamky. Dále zkontrolujte, aby opěradlo podpíralo bedra, ne hrudní páteř. To aby mohlo dítě volně pohybovat rukama a opěradlo je neblokovalo. Stačí, když budou mít jeho horní hranu nejvýš u spodního okraje lopatek.

Deska stolu má být matná. Její výšku nastavte tak, aby byla ve stejné úrovni jako lokty žáka, které má vsedě volně spuštěné kolem těla. Když vyberete stoly, kde je možné s pracovní deskou hýbat, nastavujte pro psaní sklon 10–16 stupňů a pro čtení klidně 35 stupňů. Děti se nebudou u činností tolik naklánět a hrbit.

TIP: Při nákupu školního nábytku chtějte po výrobci vždy certifikát potvrzující vhodnost pro školní využití s normami ČSN EN 1729-1 a ČSN EN 1729-2+A1.

„Pří výběru stolů i židlí jsme si nechali doporučit české výrobce, to abychom řešili jednodušeji případnou reklamaci či nákup náhradních dílů. U lavic jsme zohlednili vykrojení, aby nevznikla velká díra, když více stolů spojíme dohromady. Také jsme si hlídali, aby byly nohy stolu i židlí pogumované a nepoškodily podlahu. Zásuvky lavic jsme chtěli průhledné, děti v těch uzavřených totiž občas něco zapomenou a mají to za ztracené,“ vysvětluje Michal Frainšic.

Doporučené velikostní kategorie nábytku podle normy ČSN EN 1729

Barevné označeníDélka bérce (mm)Tělesná výška (mm)Výška sedáku (mm)Výška stolu (mm)
0 bílá200–250800–950210400
1 oranžová250–280930–1160260460
2 fialová280–3151080–1210310530
3 žlutá315–3551190–1420350590
4 červená355–4051330–1590380640
5 zelená405–4351460–1765430710
6 modrá435–4851590–1880480760
7 hnědá485 +1740–2070510820

Židle nastavte a zkontrolujte děti pohledem, jestli sedí správně. Pomůže vám k tomu leták s názvem „Sedíme zdravě“, který sestavil Státní zdravotní ústav v rámci dotačního programu MZČR „Národní program zdraví – Projekty podpory zdraví 2010“.

Vybavte s Manutanem katedru nebo sborovnu

Abyste dodrželi správnou ergonomii i u pracovních míst zaměstnanců školy, pohlídejte si pár pravidel:

  • horní hranu monitoru nastavte do úrovně očí a ve vzdálenosti 50–70 cm,
  • výšku sedáku židle nastavte na délku bérce, aby se učitelé dotýkali celými chodidly podlahy,
  • výšku pracovní desky nastavte od sedáku u mužů 22–33 cm a u žen 21–30 cm,
  • sedák má podpírat ⅔ délky stehna jako u dětí,
  • pohyblivost opěráku využijte jen při odpočinku a změně polohy,
  • dodržte pravidlo pravých úhlů u loktů, kolen i kotníků.

Přečtěte si také, jak vybavíte restauraci, bar nebo kavárnu venkovním posezením. >>

Židle pro děti sice nevedeme, ale s výběrem a rozmístěním stolů do učeben i sboroven vám v Manutanu rádi pomůžeme. Zavolejte nebo napište a společně najdeme ty nejlepší stoly pro děti i dospělé, se kterými si udrží zdravá záda.

Při výběru židlí pro dospělé využijte službu židle na zkoušku.


Psali jsme o:

Kancelářské židle pro ergonomické sezení

AIG2732917

Pracovní stoly, které odpovídají pracovním potřebám i možnostem domácnosti

AIG2734093

Další články, které vám pomohou