Rozhovor: podle experta na hygienu musí lidé v kancelářích i dílnách víc větrat

Jednou z jistot roku 2021 je, že nás zatím neopouští koronavirus ani opatření, která ho mají brzdit. A v řadě věcí se budeme muset přizpůsobit i do budoucna. Vyzpovídali jsme proto odborníka na hygienu v kanceláři Michal Skřišovský, abychom zjistili, co ještě mohou firmy při ochraně svých zaměstnanců udělat.

Michal Skřišovský
Michal Skřišovský, odborník na hygienu v kanceláři a ředitel nabídkového oddělení Manutanu

Covid-19 zasáhl do života všem firmám i institucím. Jaké konkrétní podmínky musejí společnosti na pracovištích vytvořit a co přizpůsobit, aby dodržely správná hygienická opatření?

Hodně záleží na typu pracoviště. Jiné požadavky mají kanceláře, specifické výrobní provozy nebo například maloobchodní prodejny. Vedle dobrých rad na stránkách ministerstva zdravotnictví bych zdůraznil, že firmy musejí hlavně omezit riziko, že budou jejich lidé nebo klienti vystavení kapénkám viru. To znamená minimalizovat kontakty s ostatními lidmi, kde to je jen trochu možné. U řady kancelářských profesí lze zavést home office. Pokud to nejde, doporučuji zvětšit rozestupy v kancelářích alespoň na dva metry. Tedy například rozesadit se ob jedno místo. Totéž platí v případě stravování – čím dál od sebe lidé budou, tím lípe.

Co mají firmy dělat v případech, kdy není možné se kontaktu mezi lidmi vyhnout? Zejména ve službách je takových firem mnoho, ale i uvnitř firem probíhají například porady či předávky materiálu mezi kolegy.

Když se lidé potkávají osobně, například v obchodech či na poštách, doporučuji nainstalovat přepážky z plexiskla, nejlépe s interkomem pro přenos hlasu, aby byla překážka pro šíření kapének co nejdokonalejší. Firmy by měly také minimalizovat porady ve společných místnostech a převést je do on-line prostředí. Zboží a řada služeb se navíc může k zákazníkovi dostat buď zcela elektronicky, sem patří třeba elektronické knihy, certifikáty, videokurzy či fyzické zboží vydané samoobslužným boxem, nebo setkáním s jedinou osobou, tedy kurýrem vně budovy.

Jak tedy postupovat, když se lidé setkávat musí?

Nikoho nepřekvapí, že na prvním místě uvedu ochranu dýchacích cest rouškou nebo respirátorem. Jakákoli ochrana je lepší než žádná. Na co se ale v souvislosti s dýcháním hodně zapomíná, je větrání, tedy výměna a přísun čerstvého vzduchu. Důležitá je i hygiena a dezinfekce rukou společně s pravidelným úklidem společných prostor. Při úklidu klaďte důraz na kliky, společně používané nástroje či obslužné pulty.

Takže dodržování pravidla 3R (ruce, roušky, rozestupy), větrání a úklid stačí?

To je základ, který by měli mít lidé stále na paměti. Proto také doporučuji, aby měli zaměstnanci firem i zákazníci tato pravidla stále na očích. Je důležité neustále připomínat tato pravidla cílenou vizuální komunikací, například letáky a plakáty rozmístěnými po firmě.

Použitý respirátor a rouška patří do koše nebo sáčku

Které interní postupy doporučujete upravit, aby byla zajištěna co nejlepší hygiena a minimální riziko šíření nákazy?

Každý pracovník by měl mít možnost si vydezinfikovat ruce, nejlépe po každém kontaktu. Ideální jsou osobní balení dezinfekčních gelů od zhruba 50 do 200 ml. Dále doporučuji umístit u vstupu do budov, na toalety a další exponovaná místa stojany s dezinfekčním gelem. Za samozřejmé pak i vzhledem k vládním opatřením považuji, že každý pracovník má k dispozici roušku nebo respirátor, ideálně kvalitní produkt přímo od svého zaměstnavatele. Ty by měl používat při každém kontaktu s ostatními lidmi a ve společných prostorách. Po použití patří tento ochranný materiál do uzavíratelného sáčku nebo koše, rozhodně ne volně do kapsy, jak to někteří lidé dělají.

Dezinfekce telefonu
K dobré hygieně patří i pravidelná dezinfekce pracovního místa včetně věcí, na které člověk denně sahá – třeba mobilu, klíčů, peněženky

Jak mohou firmy lidem správné postupy usnadnit a motivovat je k dodržování bezpečnostních opatření?

Úkoly a starosti, které v práci řešíme, způsobují, že na správné postupy občas zapomínáme. Pracoviště proto vybavte plakáty, cedulemi či letáky, které budou hygienická opatření připomínat. Ochranné pomůcky dejte k dispozici na konkrétní místa, aby byly pro zaměstnance a klienty jednoduše dostupné a dosažitelné. Vedoucí pracovníci by měli jít příkladem a pomůcky používat.

Mnoho pracovníků může fungovat na home office, přesto však většinu prací z domova vykonávat nelze. Co mají dělat například lidé v dílnách či laboratořích, kteří kvůli strojům a přístrojům nemohou pracovat z jiného místa?

Ve výrobě nebo laboratoři vázané na konkrétní pracovní místa nemají lidé jinou možnost, než pracovat v respirátoru nebo roušce celý den. O to důležitější je, aby jim zaměstnavatelé pořídili osvědčené a funkční modely s co nejlepším poměrem ochrany zdraví a pohodlnosti pro nošení v řádu hodin. V současné době je cena takových pomůcek dost nízká, takže se určitě vyplatí investovat do kvality. Stejně jako v kancelářích nebo na úřadech, ani tady nesmějí lidé zapomínat na hygienu rukou, větrání, převlékání pracovních oděvů a jejich praní, pravidelný úklid povrchů pomocí osvědčených dezinfekčních prostředků. Zapomíná se zejména na klávesnice, myši, ovládací prvky strojů a přístrojů, ale třeba i obyčejné vypínače osvětlení, proto bych je rád zdůraznil.

Jaká doporučujete komunikační opatření z hlediska prevence šíření nákazy nejen uvnitř firmy, ale i vzhledem k jejich klientům či obchodním partnerům? Platí zde známé rčení doktora Plzáka k nevěrám, tedy „zatloukat, zatloukat, zatloukat“?

Ne. Úspěšné firmy velmi transparentně komunikují různé scénáře, jak bude firma fungovat podle počtu nakažených na jednotlivých pracovních místech, které činnosti omezí, jaká bude zastupitelnost. Věřím, že otevřenost je v takových případech jedním z nástrojů, jak dalšímu šíření viru bránit.

Přečtěte si tipy, jak se postarat o psychickou pohodu zaměstnanců v době koronaviru. >>

Úřad pro ochranu osobní údajů radí, jak nakládat s informacemi, když má někdo z kolegů koronavirus. >>

Gel proti covidu obsahuje až 80 % alkoholu

Několikrát jste zmiňoval dezinfekci rukou, která ale může u citlivějších jedinců vyvolat dermatologické problémy. Existují způsoby, jak jim předcházet?

Rozhodně doporučuji používat kvalitní dezinfekční gely. Ale pozor, není gel jako gel. Antiseptické gely, jejichž hlavní složkou je voda, mají obecně dobrý účinek proti bakteriím, jsou takzvaně baktericidní, proti virům (virucidně) však působí poměrně málo. Lidé by proto měli volit antiseptické gely na alkoholové bázi, jejichž hlavní složkou je ethanol nebo izopropylalkohol, které mají velmi dobrý baktericidní a virucidní účinek. Nejúčinnější je 60–80% koncentrace alkoholu. Také se dají používat jednorázové nitrilové nebo vinylové rukavice na místě hromadné obsluhy osob, například v maloobchodě.

Proměnily se s příchodem koronaviru i dotazy, které lidé uživatelské podpoře nejčastěji pokládají?

Zákazníci se v poslední době hodně ptají na kvalitu roušek a respirátorů, různé stupně ochrany, dále na jejich certifikace a jejich skutečnou účinnost. Protože je ale kromě bezpečí v práci důležité i pohodlí, ptají se lidé u ochranných prostředků i na něj. Samozřejmě je také zajímá, jak výhodně pro svou firmu nakoupit různé kombinace stojanů a držáků na dezinfekci a samotné dezinfekční gely ve velikostech od osobních 100ml balení po velká o objemu 5 litrů.

A co lidé a firmy skutečně nejčastěji kupují v souvislosti se zajištěním hygieny na pracovišti?

Vlastně vše, o čem už byla řeč. Ve zvýšené míře prodáváme roušky, respirátory, dezinfekční gely, rukavice, desinfekce na povrchy, úklidové vozíky či plastové přepážky. Pak jsou to i cedule pro prevenci covidu, ale zapomenout nesmím ani na různé pomůcky pro vizuální komunikaci od jednoduchých nástěnek až po velké vitríny.


Psali jsme o:

Roušky, respirátory a masky na ochranu dýchacích cest

Respirátor FFP3

Dezinfekční, úklidové a hygienické prostředky

Úklidový set s mopem z mikrovlákna a úklidovým vozíkem TTS

Plakáty a tabulky s informacemi o ochranných opatřeních

Vstup pouze s ochranou dýchacích cest, 297 x 210 mm, A4

Stojany a držáky na informační letáky a plakáty

Informační rámečky Cordoba A4, 10 ks

Další články, které vám pomohou