Distributoři: jak můžete optimalizovat své řízení dodavatelů?

Řízení dodavatelů je extrémně komplexní a nákladný úkol pro firemní oddělení nákupu. Právě proto nákupní oddělení používají rámcové smlouvy s distributory, které nabízejí největší rozsah služeb. To však znamená, že maloobchodníci musí zpracovávat stovky tisíc datových záznamů, což pak činí řízení dodavatelů na celém světě zapeklitějším.

Management těchto služeb vyžaduje identifikaci, sestavení seznamů a následně navrhování vhodných zboží a služeb. Dále je důležité určit ty, které zákazníci potřebují málokdy. Sledování vývoje sortimentu proto zůstává klíčovým úkolem, přičemž cílem je vždy mít aktuální a inovativní nabídku. Současně je nutné zajistit kvalitu a dostupnost každého produktu nebo služby a přístupu ke všem potřebným dokumentům (certifikáty, technická dokumentace, záruka, apod.).

Pro splnění těchto výzev Manutan doporučuje nákupní organizaci založenou na třech základních pilířích, pro efektivní řízení dodavatelů.

1. Zdokonalené řízení dodavatelů s efektivním nakupováním

Řízení dodavatelů je založeno na činnostech prováděných pro zajištění výkonnosti firmy a včasných dodávek. Efektivní řízení dodavatelského řetězce zajišťuje zachování zdravého vztahu mezi firmou a jejími dodavateli s ohledem na spokojenost zákazníků. Řešení pro optimální management začínají určením správných partnerů.

Zásadními kritérii jsou původ a shoda produktu. U značkových výrobků se tím zajišťuje jejich přímé dodávání výrobcem, čili je vyloučeno jejich falšování. Informace shromážděné před podpisem dodavatelských smluv zajišťují, že budou spotřebitelům poskytnuty ty nejlepší výrobky, které splňují normy, čímž se minimalizuje riziko nespokojených zákazníků v pozdější fázi.

Pro zajištění kvality výrobků musí být zaveden kontrolní proces včetně systematické kontroly výstupu každé dodávky a auditu výrobních závodů. Toto je nejlepší řešení pro dosažení konstantní úrovně kvality, ať prodáváte výrobky jakéhokoli původu.

2. Implementace inovativního SRM[1] kombinujícího efektivitu a prevenci rizik

Tři hlavní cíle pro dodavatele Třídy C, známé také jako „tail spend“, jsou:

  • Dosažení nižších nákladů na dodávky;
  • Zajištění dostupnosti produktů;
  • Plnění cílů dodávek.

 Studie vydaná společností Sendcloud v roce 2020 poskytuje některé zajímavé údaje: 65 % evropských spotřebitelů opustí svůj nákupní košík, když zjistí náklady na dopravu, které se jim zdají příliš vysoké. Dostupnost výrobků a včasná dodávka jsou také klíčovými kritérii pro úspěšnou zkušenost s nakupováním. Pro splnění těchto tří hlavních výzev by většina zásob měla být skladována a řízena ve skladech dodavatele a další část by měla být organizována přímo ze známých výrobních závodů: tento přístup se označuje jako „drop-shipping“.

Tato celoevropská studie poskytuje doplňující informace o zákaznické spokojenosti s procesem dodávek. Pro 55 % evropských spotřebitelů je dopad dodávky na životní prostředí důležitý nebo nejdůležitější. Proto dávají přednost nákupům zahrnujícím ekologicky zodpovědný způsob dopravy. Partnerský management – oddělení zákaznických vztahů – tyto údaje může používat pro vytvoření zeleného procesu dodávek při zachování požadované efektivity a výkonnosti.

Tým vyčleněný pro partnerské vztahy a řízení plánu průběžného zlepšování

Pro zajištění optimální kvality dodávek vyčleněný tým sleduje všechny partnery a realizuje plán průběžného zlepšování. Řízení dodavatelských vztahů hraje významnou roli v bezproblémovém podnikání. V rámci tohoto řízení dodavatelů firma Manutan například organizuje pracovní den s více než 150 dodavateli přímých dodávek a vytváří průvodce indikátory výkonnosti pro sledování kvality dodávek pro každého dodavatele. Jedním z klíčových řešení od Manutanu je navíc racionalizace dodavatelů.

Jeho SRM dále zahrnuje dodavatelský portál, který poskytuje přístup ke všem potřebným činnostem (objednávky, dodávky, vratky apod.), dokumentům, informacím a postupovým zprávám. Tato platforma umožňuje zjednodušit, zrychlit a zlepšit všechny činnosti prováděné s dodavateli. V rámci procesu neustálého zlepšování je portál řízen „poradním sborem dodavatelů“ (projektovým týmem sestaveným z dodavatelů), který je povinen sdělovat jejich názory a vyjadřovat jejich potřeby.

A konečně je pro dobré řízení dodavatelů důležité vytvářet strategii pro zlepšování dodavatelských vztahů. Za tímto účelem firma Manutan používá „Net Promoter Score[2]“. Analýza shromažďovaných údajů a zpětné vazby umožňuje realizovat specifické plány průběžného obohacování pro každého dodavatele v každé zemi.

3. Hodnocení dodavatelů jako řešení pro zdokonalení výkonnosti

Řízení dodavatelů také vyžaduje zavedení systému hodnocení všech dodavatelů např. na základě tří kritérií:

  • Kvalita produktu;
  • Doby dodání a shoda;
  • Inovace.

Zatímco první dvě kritéria (kvalita a dodávky) lze použít pro definování potřebných akcí pro zdokonalení každého dodavatele, celkový systém hodnocení může být používán pro každoroční identifikaci „prémiových dodavatelů“, kteří nabízejí výjimečnou kvalitu služeb zákazníkům!

U firmy Manutan toto uznání zahrnuje celou řadu benefitů, zejména:

  • Propagaci zboží pomocí společných marketingových činností a komunikace s prodejním personálem;
  • Vyčleněný prostor poskytující plný přístup k týmům společnosti Manutan (včetně produktových manažerů, marketingových a redakčních týmů) a možnosti jejich snadného kontaktování.

Na rozdíl od distributorů trhy nemohou[3] systematicky zajišťovat původ nebo kvalitu výrobků, které dodávají. Optimální management nabídky třídy C, známý také jako „tail spend“ zahrnuje optimalizaci managementu dodavatelů s dlouhodobými investicemi, efektivní organizací a skutečnou odborností pro nabízení kvalitních produktů se zaručeným původem a vynikající a přímou zkušeností s nákupem a dodávkami.


  • [1] SRM = Supplier Relationship Management
  • [2] Net Promoter Score = ukazatel pro měření spokojenosti a věrnosti zákazníků
  • [3] Trhy