Zaměstnanci jsou největším aktivem každé firmy, protože přispívají ke všem aspektům vedoucím k jejímu úspěchu. Zaměstnavatelé, kteří investují do fyzického a duševního zdraví svých zaměstnanců, zaznamenávají významný růst jejich výkonu. V tomto článku vám Manutan představuje základní principy efektivního spojení pohody na pracovišti a vyšší produktivity.
Pohoda na pracovišti a produktivita: Rozsáhlá studie
Jaký je skutečný dopad pohody na pracovišti na produktivitu a výkon zaměstnanců? Na tuto otázku se snažili odpovědět vědci z Oxfordské univerzity.
Pro získání průkazných výsledků provedli metaanalýzu 339 studií měřících pohodu a produktivitu téměř 2 milionů pracovníků v 73 zemích.
Závěr této analýzy jasně ukazuje, že korelace mezi pracovní pohodou a produktivitou platí bez ohledu na geografickou polohu.
1. Pohoda v práci je ústředním bodem firemní kultury
Strategie zavedení pohody na pracovišti by neměla být jednorázovou akcí založenou na obecných faktech. Aby byla efektivní, musí zohledňovat specifické potřeby zaměstnanců firmy a pravidelně je přezkoumávat. Zvláštní pozornost by měla být věnována těmto ukazatelům pohody na pracovišti:
- Je míra absence zaměstnanců v jednom týmu vyšší než v ostatních týmech?
- Jaké problémy řeší zaměstnanci nejčastěji?
- Jak dlouho průměrně zůstává zaměstnanec ve firmě?
- Je pracovní zátěž rozložena rovnoměrně?
Klíčem k úspěchu takového přístupu je kvalitní komunikace, při níž se zaměstnanci mohou svobodně vyjádřit. K tomu potřebují podporu svých nadřízených. Zajištění přísného výběru a odpovídajícího školení vedoucích pracovníků má přímý vliv na stav mysli zaměstnanců, soudržnost týmu a produktivitu.
2. Oceňování dovedností zaměstnanců
Zaměstnanec může rychle ztratit motivaci, pokud má pocit, že jeho úsilí zůstává bez povšimnutí nadřízených. Naopak zaměstnanci, kteří se cítí být uznáváni a oceňováni svým zaměstnavatelem, vykazují vyšší úroveň pohody při práci a vyšší produktivitu. Zde jsou čtyři účinné způsoby ocenění dovedností zaměstnance:
- Pravidelně děkujte každému členovi týmu za jeho práci, protože uznání je jednou ze základních životních potřeb;
- Pomáhejte zaměstnancům zlepšit jejich dovednosti financováním jejich školení;
- Posilujte členy týmu výběrem makro-managementu;
- Odměňujte jejich práci zvýšením platu nebo udělením odměny;
- Dbejte při rozhodování na názor vašich zaměstnanců;
- Podporujte vnitřní mobilitu, kdykoli je to možné.
Uznáním pomáháte zaměstnancům najít smysl jejich práce a udržet si motivaci. Konečný dopad není rozhodně zanedbatelný, protože spokojení zaměstnanci mohou být až o 13 % produktivnější.
3. Podpora duševní pohody na pracovišti
Podle studie provedené agenturou EU-OSHA (Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci) se polovina evropských pracovníků pravidelně setkává v práci se stresovými situacemi. Navíc je tento stres údajně zodpovědný za asi 50 % neodpracovaných dnů. Tyto výsledky zdůrazňují důležitost zvládání stresu v profesionálním životě. Světová zdravotnická organizace (WHO) zdůrazňuje vliv duševní pohody zaměstnanců na produktivitu. WHO vydalo čtyři hlavní směrnice s cílem snížit stres a zlepšit duševní zdraví a pohodu na pracovišti:
- Organizační intervence (pracovní zátěž, participativní přístupy atd.);
- Školení vedoucích pracovníků o psychosociálních rizicích;
- Zvyšování povědomí a vzdělávání zaměstnanců o duševním zdraví;
- Nabídka týmů psychologické podpory (koučování, firemní psychologové atd.)
Začlenění těchto prvků do firemní politiky „pohoda při práci“ vede k vyšší motivaci zaměstnanců a má přímý dopad na kvalitu jejich pracovního života. Zohlednění jejich duševní pohody je zásadním krokem ke snížení pasivity (nebo zvýšení produktivity během pracovní doby), absence a míry fluktuace zaměstnanců.
4. Vytváření bezpečného a zdravého pracovního prostředí
Prostředí a pracovní podmínky ovlivňují úroveň pohody zaměstnanců a produktivitu na pracovišti. Prostředí, ve kterém tým pracuje, a ergonomie pracoviště přímo ovlivňují motivaci a psychické a fyzické zdraví zaměstnanců. Zaměstnavatelé mohou vytvořit bezpečné a zdravé pracoviště prostřednictvím:
- Poskytování vhodných OOPP pro práci;
- Zařízení ergonomických pracovišť;
- Vytvoření světlých a příjemných pracovních prostor;
- Udržování optimální úrovně hygieny ve firmě;
- Školení zaměstnanců na používání nových strojů a výuka správného držení těla;
- Podpora zdravého životního stylu (vyvážená strava, pozitivní zvládání stresu v práci atd.);
- Zavádění programů fyzické pohody (sportovní aktivity, spánek atd.).
Zaměstnanci si potřebují odpočinout od svých pracovišť, aby se načerpali síly, udrželi si koncentraci a stimulovali svou kreativitu. Dobře navržená odpočinková místnost poskytuje prostor, kde si mohou odpočinout od práce, aby se k ní vrátili se zvýšenou produktivitou.
Několik posledních let bylo ve znamení významných proměn výrobních metod a fungování organizací. V této souvislosti je více než kdy jindy zřejmé, že zaměstnanci jsou páteří každé firmy. Ve společnosti Manutan věříme, že péče o lidi je základním pilířem úspěchu firmy.
Další tipy ke zlepšení pohody a produktivity zaměstnanců najdete v naší příručce „Dobrá práce“.