Jak efektivně skloubit pohodu zaměstnanců a jejich produktivitu při práci?

Zaměstnanci jsou největším aktivem každé firmy, protože přispívají ke všem aspektům vedoucím k jejímu úspěchu. Zaměstnavatelé, kteří investují do fyzického a duševního zdraví svých zaměstnanců, zaznamenávají významný růst jejich výkonu. V tomto článku vám Manutan představuje základní principy efektivního spojení pohody na pracovišti a vyšší produktivity. Pohoda na pracovišti a produktivita: Rozsáhlá studie Jaký je skutečný dopad pohody na pracovišti […]

Night, business and woman typing, smile and digital planning for company growth, proposal and website launch. Female employee, consultant and worker with computer, screen or working late for deadline

Zaměstnanci jsou největším aktivem každé firmy, protože přispívají ke všem aspektům vedoucím k jejímu úspěchu. Zaměstnavatelé, kteří investují do fyzického a duševního zdraví svých zaměstnanců, zaznamenávají významný růst jejich výkonu. V tomto článku vám Manutan představuje základní principy efektivního spojení pohody na pracovišti a vyšší produktivity.

Pohoda na pracovišti a produktivita: Rozsáhlá studie

Jaký je skutečný dopad pohody na pracovišti na produktivitu a výkon zaměstnanců? Na tuto otázku se snažili odpovědět vědci z Oxfordské univerzity.

Pro získání průkazných výsledků provedli metaanalýzu 339 studií měřících pohodu a produktivitu téměř 2 milionů pracovníků v 73 zemích.

Závěr této analýzy jasně ukazuje, že korelace mezi pracovní pohodou a produktivitou platí bez ohledu na geografickou polohu.

1. Pohoda v práci je ústředním bodem firemní kultury

Strategie zavedení pohody na pracovišti by neměla být jednorázovou akcí založenou na obecných faktech. Aby byla efektivní, musí zohledňovat specifické potřeby zaměstnanců firmy a pravidelně je přezkoumávat. Zvláštní pozornost by měla být věnována těmto ukazatelům pohody na pracovišti:

  • Je míra absence zaměstnanců v jednom týmu vyšší než v ostatních týmech?
  • Jaké problémy řeší zaměstnanci nejčastěji?
  • Jak dlouho průměrně zůstává zaměstnanec ve firmě?
  • Je pracovní zátěž rozložena rovnoměrně?

Klíčem k úspěchu takového přístupu je kvalitní komunikace, při níž se zaměstnanci mohou svobodně vyjádřit. K tomu potřebují podporu svých nadřízených. Zajištění přísného výběru a odpovídajícího školení vedoucích pracovníků má přímý vliv na stav mysli zaměstnanců, soudržnost týmu a produktivitu.

2. Oceňování dovedností zaměstnanců

Zaměstnanec může rychle ztratit motivaci, pokud má pocit, že jeho úsilí zůstává bez povšimnutí nadřízených. Naopak zaměstnanci, kteří se cítí být uznáváni a oceňováni svým zaměstnavatelem, vykazují vyšší úroveň pohody při práci a vyšší produktivitu. Zde jsou čtyři účinné způsoby ocenění dovedností zaměstnance:

  • Pravidelně děkujte každému členovi týmu za jeho práci, protože uznání je jednou ze základních životních potřeb;
  • Pomáhejte zaměstnancům zlepšit jejich dovednosti financováním jejich školení;
  • Posilujte členy týmu výběrem makro-managementu;
  • Odměňujte jejich práci zvýšením platu nebo udělením odměny;
  • Dbejte při rozhodování na názor vašich zaměstnanců;
  • Podporujte vnitřní mobilitu, kdykoli je to možné.

Uznáním pomáháte zaměstnancům najít smysl jejich práce a udržet si motivaci. Konečný dopad není rozhodně zanedbatelný, protože spokojení zaměstnanci mohou být až o 13 % produktivnější.

3. Podpora duševní pohody na pracovišti

Podle studie provedené agenturou EU-OSHA (Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci) se polovina evropských pracovníků pravidelně setkává v práci se stresovými situacemi. Navíc je tento stres údajně zodpovědný za asi 50 % neodpracovaných dnů. Tyto výsledky zdůrazňují důležitost zvládání stresu v profesionálním životě. Světová zdravotnická organizace (WHO) zdůrazňuje vliv duševní pohody zaměstnanců na produktivitu. WHO vydalo čtyři hlavní směrnice s cílem snížit stres a zlepšit duševní zdraví a pohodu na pracovišti:

  • Organizační intervence (pracovní zátěž, participativní přístupy atd.);
  • Školení vedoucích pracovníků o psychosociálních rizicích;
  • Zvyšování povědomí a vzdělávání zaměstnanců o duševním zdraví;
  • Nabídka týmů psychologické podpory (koučování, firemní psychologové atd.)

Začlenění těchto prvků do firemní politiky „pohoda při práci“ vede k vyšší motivaci zaměstnanců a má přímý dopad na kvalitu jejich pracovního života. Zohlednění jejich duševní pohody je zásadním krokem ke snížení pasivity (nebo zvýšení produktivity během pracovní doby), absence a míry fluktuace zaměstnanců.

4. Vytváření bezpečného a zdravého pracovního prostředí

Prostředí a pracovní podmínky ovlivňují úroveň pohody zaměstnanců a produktivitu na pracovišti. Prostředí, ve kterém tým pracuje, a ergonomie pracoviště přímo ovlivňují motivaci a psychické a fyzické zdraví zaměstnanců. Zaměstnavatelé mohou vytvořit bezpečné a zdravé pracoviště prostřednictvím:

  • Poskytování vhodných OOPP pro práci;
  • Zařízení ergonomických pracovišť;
  • Vytvoření světlých a příjemných pracovních prostor;
  • Udržování optimální úrovně hygieny ve firmě;
  • Školení zaměstnanců na používání nových strojů a výuka správného držení těla;
  • Podpora zdravého životního stylu (vyvážená strava, pozitivní zvládání stresu v práci atd.);
  • Zavádění programů fyzické pohody (sportovní aktivity, spánek atd.).

Zaměstnanci si potřebují odpočinout od svých pracovišť, aby se načerpali síly, udrželi si koncentraci a stimulovali svou kreativitu. Dobře navržená odpočinková místnost poskytuje prostor, kde si mohou odpočinout od práce, aby se k ní vrátili se zvýšenou produktivitou.

Několik posledních let bylo ve znamení významných proměn výrobních metod a fungování organizací. V této souvislosti je více než kdy jindy zřejmé, že zaměstnanci jsou páteří každé firmy. Ve společnosti Manutan věříme, že péče o lidi je základním pilířem úspěchu firmy.

Další tipy ke zlepšení pohody a produktivity zaměstnanců najdete v naší příručce „Dobrá práce“.