Jak zajistit optimální provoz skladu, aby vás nic nepřekvapilo dnes, ani zítra?

Již od samých počátků e-commerce hrají logistické sklady ve firmách důležitou strategickou roli. Hlavním úkolem vedoucího skladu je usilovat o snižování nákladů, co nejlepší řízení skladu, rychlé vyřizování objednávek a zajištění bezpečnosti zaměstnanců. Aby sklad držel krok s konkurencí, je nutné formulovat vhodnou logistickou strategii, což se neobejde bez digitalizace a automatizace.

xA00168PIC2-1-min-1536x864

Mnoho firem usiluje o optimalizaci pracovního výkonu a současně zlepšení podmínek pro zaměstnance tím, že přichází s novými způsoby organizace práce a pracovních prostor. Součástí metod neustálého zlepšování je také sada efektivních nástrojů určených ke zvyšování produktivity skladové struktury.

Jak pomáhá digitalizace s optimalizací logistického skladu budoucnosti?

Logistický sklad budoucnosti musí držet krok s neustále se zvyšujícím počtem objednávek a s čím dál kratšími termíny doručení, jak vyžaduje očekávání personalizovaných řešení ze strany zákazníků. Spokojenost zákazníků a s ní související dobrá pověst ve světě e-commerce mají rozhodující vliv na úspěšnost firmy i jejích produktů. Díky zavádění nových technologií ve svém logistickém skladu dokážete odpovídat na nejaktuálnější požadavky zákazníků a dál rozvíjet svou činnost.

Jaké jsou poznávací znaky skladu 4.0?

Sklad 4.0 je inteligentní a automatizovaný a využívá shromažďování dat prostřednictvím sítě propojených zařízení za účelem optimalizace workflow. Využívá následující nástroje:

  • internet věcí (IoT), síť inteligentních zařízení propojených s aplikacemi pro monitoring,
  • shromažďování a analýzu dat prostřednictvím umělé inteligence, jinak nazývané také strojové učení (Machine Learning),
  • zpracování a kategorizaci dat pomocí systému pro řízení skladu typu WMS[1] určeného ke sledování pohybu skladového zboží (expedice, naskladňování, zóny dočasného uskladnění atd.),
  • využívání dat v reálném čase přes rozhraní API za účelem zdokonalení workflow a sledování pohybu zboží,
  • automatizace činností, jako je inventarizace a vychystávání, se snížením rizika chybovosti.

Jak napomáhá sklad nové generace se zlepšováním pracovních podmínek?

Hlavním důvodem budování skladů nové generace je zvyšování výkonnosti, ale nový způsob organizace skladu přispívá také ke zlepšování pracovního prostředí a budování „spokojeného pracoviště“ , což je jeden z cílů společenské odpovědnosti firem. Díky robotizaci lze potenciálně nebezpečné manipulační činnosti delegovat z pracovníků na stroje.

Manipulace s těžkým nákladem a provádění opakovaných úkonů jsou hlavní příčinou únavových onemocnění (muskuloskeletárních poruch – MSP). Nůžkový zvedák nebo vysokozdvižný vozík představují jednoduchá řešení, která vám usnadní zvedání těžkých předmětů a každodenně přispívají k lepšímu zdraví pracovníků.

Logistický sklad nové generace využívá algoritmy pro optimalizaci organizace práce a kontroly kvality a současně minimalizuje množství zbytečných úkonů prováděných pracovníky, čímž eliminuje ztrátu produktů.

Jak zajistit optimalizaci skladových kapacit prostřednictvím neustálého zlepšování?

Firmy mohou dosáhnout větší výkonnosti při logistickém řízení skladu díky přijetí strategie neustálého zlepšování, mezi které patří i tzv. Lean Management. Opatření, která lze zavádět snadno a rychle, umožňují snížení nákladů na skladování, přípravu a expedici produktů a současně zlepšují pracovní podmínky.

Fabrice Gicquère, odborník na metodiku Six Sigma[2] a vedoucí pro vztahy s veřejností ve společnosti Manutan přináší několik rad, jak optimalizovat provoz skladu tak, aby splňoval požadavky světa logistiky nejen dnes, ale i v budoucnosti.

1. Zapojte vedoucí pracovníky do optimalizačního procesu.

V každém skladu má zásadní podíl na zavádění strategií pro neustálé zlepšování vedoucí logistiky. Jeho úkolem je aktivně naslouchat zprávám z provozu a využívat tzv. bottom-up přístup (odzdola nahoru). Mají-li pracovníci pocit, že je jim nasloucháno, vede to u nich k větší angažovanosti, a tím pádem ke zvýšení dlouhodobé efektivity skladu.

Z toho důvodu je vhodné, aby vedoucí absolvovali školení na nejrůznější metody řízení (Kanban[3], 5S[4], 6 Sigma, agilní řízení[5]atd.), protože každá z nich přináší jiné výhody. S jejich pomocí dokáže lépe rozpoznávat problematické situace a existující překážky přispívající ke snižování efektivity a výkonnosti týmu.

2. Využijte v logistice ukazatele výkonnosti

Pro rychlejší nastartování optimalizace vašeho skladu doporučujeme začít pracovat s klíčovými ukazateli výkonnosti (neboli KPIs[6]) v oblasti správy skladových zásob a také stanovit konkrétní cíle. Tyto cíle by se měly odvíjet od oblasti činnosti vaší firmy a postupů logistické organizace. Může se jednat o cíle časové, tj. např. doručení 90 % produktů musí být realizováno v průběhu dne, nebo cíle kvalitativní, např. 95 % z dnes doručených zásilek musí být před skončením pracovního dne naskladněno.

3. Nezapomínejte při plánování pracovních prostor na potřeby pracovníků

Aktivním nasloucháním dáte pracovníkům najevo, že se přímo podílejí na hledání vhodných řešení. Využijte toho a zahrňte potřeby pracovníků do plánování lepšího rozvržení pracovních prostor. Dispozice skladu a umístění materiálu mají vliv na spokojenost zaměstnanců.

Vhodné rozmístění automatických ohřívačů vzduchu může zabraňovat nepříjemným změnám teplot. Ke zlepšení pracovních podmínek a lepšímu přístupu k některému zboží může rovněž přispívat použití různých regálových systémů v různých skladových zónách. Aby byla omezena veškerá rizika, musí být nebezpečný náklad vždy skladován na vhodných regálech. A konečně, zajištění ergonomického pracoviště snižuje únavu pracovníků a riziko nemocí z povolání, jako jsou muskuloskeletární poruchy.

4. Optimalizujte pracovní postupy díky dobré interní komunikaci

Konzistentním způsobem lze využít i vizuální komunikační pomůcky (cedule, plakáty apod.), inspirovat se můžete například japonskou metodou Kanban, která funguje i v bezpapírové (elektronické) verzi. Tato metoda využívá lepicích lístečků Post-it: Každý projekt je symbolizován jedním lístečkem na tabuli umístěným podle toho, v jaké zóně skladu právě probíhá a v jaké je fázi. Pohyb lístečků na tabuli názorným způsobem ilustruje postupné řešení problémů. Zaměstnanci díky nim budou mít lepší přehled o svých každodenních povinnostech a budou mít k jejich plnění větší motivaci.

Optimalizace logistiky zahrnuje postupné zavádění metod neustálého zlepšování. Když zapojíte vedoucí pracovníky, budete sledovat ukazatele výkonnosti, zapracujete na komunikaci a budete aktivně naslouchat, přispějete ke zdravější firemní kultuře. Využitím technologického pokroku a spoluprácí s vedoucími pracovníky při zavádění nových metod výrazně vzroste výkonnost vašeho logistického skladu.

Kompletní analýzu rozvoje logistického sektoru si můžete stáhnout mezi našimi odbornými příručkami pod názvem „Transformace skladů a jejich provozování“.


Další články, které vám pomohou