Balíme ve velkém: tipy, které vám pomohou při expedici zásilek

Při balení si pohlídejte, jestli je v balíku vše podle objednávky, dbejte na bezpečnost zboží a nezapomeňte ho správně označit. Hlavně v období prodejních špiček při balení oceníte specializované vybavení, které vám ho zefektivní. Přečtěte si tipy z praxe, co si při balení ohlídat.

Tipy, které vám pomohou při expedici zásilek ve velkém e-shopu.

Při výběru pomůcek pro balení záleží na tom, na jaké zboží se vaše firma specializuje. Výhodu při balení mají obchody, které prodávají zboží v typizovaných velikostech. Například prodejci obuvi si vystačí jen se třemi až šesti velikostmi krabic:

  • na nízké lodičky a polobotky,
  • na středně vysoké boty na jehlách nebo kotníkovou obuv,
  • na vysoké boty typu holínek nebo kozaček
  • a pár dalších, větších krabic, do kterých naskládají zboží různé velikosti.

E-shopy, které pokrývají kompletně několik odvětví, se naopak musí připravit třeba na expedici ledniček, strojů o váze desítek kilogramů i na zákazníky, kteří si koupí jen několik propisek. Tomu přizpůsobují i své sklady, proces balení i výběr obalové techniky

Přímá cesta od dodavatele k zákazníkovi znamená nejméně starostí

Nejméně starostí vám nadělají zásilky, které necháte dodat zákazníkovi přímo od svého dodavatele. Obvykle jde o objemné a těžké předměty, případně ucelené palety s velkým množstvím zboží.

V tomto případě se zboží na váš sklad vůbec nepodívá a vy se jeho příjmem, přebalením a expedicí vůbec nezabýváte. Ideálně se pak s dodavatelem domluvte, ať na zboží rovnou umístí vaše dokumenty a expediční údaje.

Podobný princip využívají velké e-shopy jako Mall.cz nebo Alza.cz. Fungují jako takzvané tržiště či marketplace. Na vlastních webech nabízejí produkty partnerských obchodů, proto z vlastních skladů expedují jen část zboží. Velký e-shop se postará o propagaci, prodej, a dokonce i o reklamace, zboží ale putuje k zákazníkovi přímo ze specializovaného obchodu.

Balíme kusové zásilky

Pokud od dodavatele nakupujete kusové zásilky nebo palety, postarejte se o logické uspořádání svého skladu. Po příjmu zboží ho díky tomu umístíte do správných skladových pozic a vychystání pro zákazníka bude rychlejší.

V tomto případě už musíte nastavit systém, podle kterého budou skladníci zboží vychystávat, balit a expedovat. Když vám v průběhu balení dojde některé zboží, doporučujeme kontaktovat zákazníka a domluvit se, jak na zásilku spěchá. Tohle za zákazníka nikdy nerozhodujte. Domluvte se.

  • Čekání na kompletní balík je pro zákazníka levnější – platí jen jedno poštovné a balné.
  • Pokud některý kus potřebuje obratem, bývá ochotnější balík rozdělit a zaplatit za dopravu dvakrát.

Seskupování zboží do větších balíků doporučujeme z mnoha důvodů. Šetříte tak zákazníkům přepravní náklady, sobě obalový materiál a tím i životní prostředí. Zároveň ale balte zboží tak, aby se nepoškodilo. Počítejte také s tím, že na vaše balíky například při prudkém brždění nebo dopravní nehodě spadne mnoho jiných zásilek.

Podle velikosti a charakteru zboží zvolte vhodné rozměry krabice, sáčku nebo fóliového rukávu. Nezapomeňte zboží zabezpečit proti pohybu v krabici výplňovým materiálem. 

TIP: Přečtěte si také článek [Návod pro e-shopisty] Jak balit zboží, abyste se vyhnuli zbytečné reklamaci.

Zabezpečení pomůže i ovinovací fólie a pokud připravujete opravdu objemnou či těžkou zásilku, použijte paletu.

TIP pro marketing: Zákazníci v balíku ocení nějaký drobný dárek, pozornost, praktický detail. Nezapomeňte ho do zásilky přibalit, případně navrhněte kolegům, aby pro zákazníky podobné drobnosti připravili.

Balíme reklamované zboží bez původního obalu

V e-shopech je běžné, že zákazníci využívají práva na vrácení zboží v zákonné lhůtě 14 dnů. U přepravy zboží zpět do obchodu nebo reklamace spoléhají on-line prodejci také na poštu nebo kurýra. 

Příklad: Zákazník si koupil pračku, zboží převzal a nainstaloval, ale zjistil, že mu nevyhovuje. Využije proto ochrannou lhůtu (14 dnů), odstoupí od smlouvy a zboží vrací. Pračka je v naprostém pořádku a vy ji chcete znovu prodat, původní obal je ale znehodnocený. A protože víte, jaké nehody hrozí při dopravě, potřebujete pračku bezpečně zabalit:

  1. Doporučujeme zvolit pevné krabice, nejlépe se sešitými nebo sesvorkovanými spoji.
  2. Pevnost krabice ověříte podle certifikátu od výrobce nebo dodavatele. Údaj obvykle najdete na chlopni. Limit nepřekračujte.
  3. Zejména u těžkého zboží používejte nové krabice, které neztratily pevnost opotřebením nebo vlhkostí. Tipy, jak zabalit zásilky menších rozměrů a ekologicky, si přečtete v článku: Balte ekologicky i ekonomicky: vyberte správné materiály a použijte je víckrát. >>
  4. Zalepte spodní stranu krabice nejméně třemi pruhy vyztužené či tkané pásky. Ujistěte se, že jeden z pruhů vede středem dna.
  5. Jako vycpávku volte tuhé materiály. Na míru připravená lepenka nebo vnitřní polystyren zvyšují pevnost krabice. Extrudovaný polystyren, výplňové polštáře nebo zmačkaný papír u těžkých zásilek neposkytují dostatečnou ochranu, deformují se a praskají.
  6. K zajištění a zpevnění hran krabice sáhněte po výztužových kartonových hranách.
  7. Zalepte nejméně třemi pásy i horní stranu a opět musí jeden z pásů vést středem.
  8. Pevnost balíku zvýšíte i použitím pevných plastových nebo hliníkových pásků.
  9. Pro zvýšení ochrany omotejte balík stahovací neboli stretchovou fólií. Pokud balíte více krabic na jednu paletu, je fólie nezbytná.

Pokud seskupujete více krabic na jednu paletu, zajistěte ji stahovací fólií. Ideální jsou na to ovinovací stroje. Pokud jej nemáte, sáhněte po ručním odvíječi fólie.

  1. Zkontrolujte, zda je všechno zboží na paletě správně srovnané a žádný roh nebo hrana netrčí do prostoru. Jistotu získáte, když použijete již vytvarovanou kartonovou hranu.
  2. Zavažte začátek stretch fólie ke sloupku palety a zajistěte si tak pevný bod pro odvíjení.
  3. Krabici omotávejte tak, aby se jí fólie dotýkala svou vnější přilnavější stranou. Díky tomu lépe drží na produktu.
  4. Nejméně třikrát omotejte spodní krabice se zbožím zároveň s paletou. Zajistíte tak, aby krabice z palety nesklouzly.
  5. Při omotávání musíte na fólii cítit napětí. Když klade odpor, napíná se. Neměla by se taky cukat a délka volné fólie mezi rolí a krabicí by neměla překročit 30 cm. Nespěchejte a omotávejte plynule.
  6. Nejvyšší patro krabic na paletě opět omotejte nejméně třikrát.
  7. Přetáhněte stahovací fólii do kříže přes protilehlé rohy horní strany a zajistěte tak i vršek nákladu.
  8. Ještě jednou omotejte boční stěny celého paletového balíku a zpevněte ho. Obecně pak platí, že čím těžší zboží budete na paletě fixovat, tím více ji pro jistotu omotejte. S pár omotáními navíc se totiž snáze vyhnete případným škodám na zboží za tisíce.

Pro skladníky je pro hladký průběh balení nutná dobrá ergonomie práce – vhodné nástroje a jejich správné držení. Proto vznikly i manuální, poloautomatické i automatické balicí stoly, které práci ulehčují.

TIP: Pokud si na našem e-shopu nevyberete, rádi vám připravíme nabídku balicího vybavení na míru. Zavolejte svému obchodnímu zástupci nebo na zákaznickou podporu a společně vymyslíme ideální výbavu pro vás a vaše lidi.


Psali jsme o:

Další články, které vám pomohou