
1. Bez ergonomického pracovního prostředí se nehnete. A vaši zaměstnanci po směně také ne
Ergonomie je často skloňované zaříkávadlo. Má ale svůj význam: ergonomické pracovní prostředí podporuje zdraví vašich zaměstnanců a pomáhá jim zůstat déle fit a bez pracovních úrazů.
Výškově nastavitelný balicí stůl je ideální prevencí poruch pohybového aparátu. Vhodná výška se pohybuje v rozmezí od 81 do 107 cm v závislosti na tom, jak jsou vysocí zaměstnanci.
Zároveň musí mít na stole po ruce všechno potřebné vybavení – ideálně v rozpětí úhlu zhruba 60 stupňů. Pokud tomto prostoru mají zaměstnanci všechny potřeby k balení, nemusí se například otáčet dozadu nebo za den tisíckrát otočit krk ostře doprava.
Tip: pokud má zaměstnanec u balicího pultu také obrazovku, natočte ji do úhlu 40 stupňů od horizontu pracovníka. Díky tomu se bude dívat mírně dolů a neodejde večer s namoženou krční páteří.

2. Vyberte stůl, ke kterému můžete připojit doplňky
Znáte to: v listopadu a prosinci se u vás dveře s balíky netrhnou, naopak v létě o prázdninách je volněji. Zatímco v zimě potřebujete větší stoly na balení s prostorem pro více lidí, v létě můžete některé stoly poklidit a prostor využít třeba na testování produktů.
Takové šachování ve skladu zvládnete díky variabilním stolům s přídavnými doplňky – například rozšíření stolu, přídavné zásuvky či extra police navíc. Díky tomu máte balicí stůl na desítky let a nemusíte se bát, že vám příští sezonu přestane stačit.

3. Optimalizujte pracovní stůl tak, aby měla každá věc své místo
Vzpomínáte na Zdeňka Svěráka, který ve filmu Jak básníci přicházejí o iluze učil mladé mediky správně nastavit sektory na pracovním stole? Ve filmu šlo o nadsázku k pobavení, ale na vašem balicím stole základní pravidla vládnout musí. Pořádek na stole totiž znamená pořádek v hlavě – a snižuje chybovost.
Důležité je:
- Na stole jsou jen věci, které pracovník používá.
- Každá věc má své pevné místo. Řezačky, lepidla, papíry – zaměstnanec vždycky ví, kam pro věci sáhnout a kam je pak vrátit.
- Na stole se nehromadí odpadky nebo kousky lepenky.
- Pokud zaměstnanec něco potřebuje jen jednou za čas či jednorázově, nenechává to ležet na stole.
TIP: japonští experti vyvinuli metodu pro uspořádání pracovního prostředí nazvanou 5S. Přečtěte si, na čem je založená a jak funguje.
Každá věc má svoje místo. A je úplně jedno, že kolegyni Aleně
vyhovuje mít řezáky vlevo a lepicí pásku vpravo a Karel to má naopak.
4. Pořiďte k balicímu stolu vhodné vybavení
Pořádná pracovní židle, otočný držák na monitor, dobré osvětlení – to všechno zvýší efektivnost práce, podporuje ergonomii a zpříjemňuje vašim zaměstnancům práci. Zeptejte se jich, co potřebují, a upravte podle toho pracovní místa.