
Při nakládce a vykládce hrozí i smrtelný úraz
V opavské pobočce Mondelēz vyrábí oblíbené sušenky, jako jsou Zlaté věnečky, Zlaté Polomáčené nebo Oreo. Pracuje tu 1300 lidí a zdejší skladníci denně odbaví i 60 kamionů se zbožím. A právě nakládka a vykládka zboží patří podle jejich zkušeností k nejrizikovějším z hlediska bezpečnosti práce.
Obchodní ředitel Manutanu, Tomáš Martinek, potvrzuje, že nakládka a vykládka je obecně veliké riziko: „Bohužel se v Česku staly případy, kdy kamion odjel z nakládky, aniž by to řidič dal vědět skladníkům, a ti dál pokračovali v nakládce. Jeden z nich projel plastovými závěsy ven na rampu s přesvědčením, že kamion je stále přistaven u rampy, jenže vjel do prázdna a spadnul i s vozíkem z rampy. Pád bohužel nepřežil.“
Aby podobným nešťastným situacím v Mondelēzu zabránili, využívali dosud mnoho různých opatření.
„Řídíme se zásadou Safety First. To znamená, že dodržujeme mnoho globálních standardů, aby byla práce u nás co nejbezpečnější. Zároveň si neustále vyhodnocujeme možná rizika a hledáme nástroje, jak jim předcházet. Velkou rizikovost jsme vyhodnotili právě u vykládky, kde by bez důsledných bezpečnostních opatření hrozil i smrtelný úraz,“ vysvětluje Dušan Štěpáník, který v Mondelēz pracuje na pozici Safety Specialist.
Dříve v Mondelēzu například pod kola přistaveného vozidla umisťovali klíny, které bránily předčasném odjezdu vozidla. Všem řidičům, kteří dorazili do skladu, také nařídili, že musí hned po zaparkování kamion uzamknout a klíčky odevzdat. Snížili tak nejen riziko, že řidič z nakládky odjede předčasně, ale zabránili i popojíždění s autem, které by okolo pracující skladníky mohlo zranit.
Hledání systému pro lepší zabezpečení vozidel
Aby bezpečnost spojenou s vykládkou zvýšili na maximum, objednali si v Mondelēzu bezpečnostní zařízení Lock & Stop.
O Lock & Stop systému se Safety Specialista Mondelēzu Dušan Štěpáník dozvěděl od kolegy, který s ním měl dobré zkušenosti z předchozího zaměstnání. Když se ale pustil do shánění systému, zjistil, že ho žádná firma na českém trhu nenabízí.
Jde o 78 kg těžkou bariéru, která se zamkne k předku vozidla, jakmile auto dorazí do skladu. Její součástí je vysoká značka STOP, kterou má řidič po celou dobu před očima. Pravděpodobnost, že by přesto sednul do auta a odjel, je tak vyloučená – a pokud by se o to pokusil, bariéra by auto poškodila.

Lock & Stop se stará o bezpečnost v 13 skladech
V Mondelēz se tedy obrátili na Manutan, zda by pro něj zařízení zajistili. „Manutan je jedním z našich dlouhodobých dodavatelů, proto jsme se obrátili na ně a pozvali je do výběrového řízení. Poslali jsme jen fotku produktu a poprosili o cenovou nabídku. A nakonec jsme si plácli, protože jejich cena byla nejlepší,“ doplňuje Štěpáník.
Dodání trvalo dva a půl měsíce – Lock & Stop Manutanu dodala polská firma Contex Experts. Od listopadu 2024 tak v opavských skladech funguje 13 Lock & Stop systémů.

„Zavedení systému Lock & Stop je pro nás krok správným směrem, který významně přispívá k bezpečnosti při vykládce. Aktuálně jsme v prvním měsíci provozu a soustředíme se na zaškolení skladníků i řidičů. Proces zaškolení všech lidí chvíli potrvá, ale pokud se systém osvědčí, rád ho doporučím i kolegům z dalších poboček,“ doplňuje Jakub Kuffner, který v Mondelēz pracuje jako Warehouse Supervizor.
Zabezpečíme i váš provoz
Dodávka Lock & Stop systému je jedním z mnoha případů, kdy jsme klientovi zabezpečili pokročilé bezpečnostní řešení i přesto, že ho nemáme v nabídce.
„Téma bezpečnosti je na vzestupu a na trhu se objevují stále sofistikovanější řešení. Jdeme tomu naproti a když objevíme nějaký užitečný produkt, přidáme ho do standardní nabídky. Na e-shop jsme tak například přidali systémy Lockout Tagout, které zabezpečují stroje během údržby, nebo světelné bezpečnostní značení,“ doplňuje Tomáš Martinek. A do standardní nabídky v našem katalogu brzy přibude i systém Lock & Stop.
Pokud také hledáte cesty, jak co nejlépe zabezpečit svůj provoz nebo sklad, obraťte se na nás. Probereme vaše představy a rádi i vám vymyslíme řešení na míru.