
Kdy je výrobek skutečně ekologický a kdy jde o greenwashing
Slova ekologie a udržitelnost jsou v marketingu poměrně nadužívané, někdy až zneužívané. Je to proto, že v Česku (ale ani v EU) zatím nejsou uzákoněné žádné normy, pokud jde o hodnocení dopadů výrobku na životní prostředí. To znamená, že každý může o svém produktu tvrdit, že je ekologický nebo udržitelný – a pokud to není pravda, žádné následky z toho neplynou.
Tím vzniká ideální prostor pro tzv. greenwashing = marketing, který se tváří ekologicky, ale ve skutečnosti jenom ‚‚natírá na zeleno‘‘ neekologickou skutečnost.
Problematiku navíc komplikují termíny jako ekologická stopa, environmentální stopa a uhlíková stopa — ‚‚trendy‘‘ výrazy, které se používají hodně nahodile, a legislativa jim nedává přesný význam. Dokonce i předpisy EU se zatím omezují jenom na doporučení. Navíc existuje řada metodik, kterými se výpočet různých druhů stop lidské činnosti řídí.
Nejprve si proto ujasněme rozdíly mezi jednotlivými termíny.

Metodika PEF (Product Environmental Footprint)
Metodika PEF stanovuje 16 environmentálních kritérií pro hodnocení dopadů životního cyklu výrobku na životní prostředí – jako třeba vliv na kvalitu vod, okyselování půdy nebo využití energií. Výrobkům se při hodnocení přidělují body podle stanovených pravidel. Bodové hodnocení se poté ještě porovnává s ostatními výrobky v evropské PEF databázi. Do té postupně přibývají data z reálných provozů v EU.
Evropská komise si od metodiky PEF slibuje transparentnější a účelnější hodnocení toho, zda je výrobek ekologický. V Manutanu jsme se rozhodli řídit se metodikou PEF už nyní – vycházíme z ní při hodnocení výrobků v naší nabídce, abychom zákazníkům usnadnili výběr produktu s nejnižším ekologickým dopadem.

* Eutrofizace je obohacování vody či půdy o minerální látky. Zatímco přirozená eutrofizace je žádoucí, nepřirozená eutrofizace je negativní jev. V případě vodních toků může mít například za následek přemnožení vodních rostlin a mikroorganismů, které posléze z vody čerpají kyslík a způsobují vymírání ryb.
Jak jsme v Manutanu polidštili složitou vědeckou metodiku
Moderní firmy svou ekologickou/environmentální stopu intenzivně řeší – a firemních nákupů se to často velmi dotýká. Proto jsme se v Manutanu rozhodli, že zkoumání ekologických dopadů produktu nákupčím usnadníme.
Ke kategoriím na našem e-shopu, ve kterých je zařazeno alespoň 30 produktů, přidáváme hodnocení jejich dopadu na životní prostředí na škále ABCDE. Díky tomu na první pohled poznáte, jaká je environmentální stopa výrobku ve srovnání s ostatními výrobky ve stejné kategorii.
Ke každému produktu jsme přidali jednoduchou grafiku:

Produkty na naší ABCDE škále porovnáváme jenom s ostatními výrobky z téže kategorie – slouží pro rychlou orientaci zákazníků v naší nabídce. Nejde o obecné hodnocení produktů jako znáte třeba u ledniček či jiné elektroniky. Áčko je produkt s nejmenším dopadem na životní prostředí, Éčko s největším – v porovnání s ostatními výrobky v téže kategorii.
Jak počítáme environmentální stopu výrobku
Vycházíme z doporučené metodiky PEF – podle ní spočítáme environmentální stopu pro každý výrobek v dané kategorii (čím nižší číslo, tím je výrobek ekologičtější). Výrobky pak seřadíme podle jejich bodového hodnocení a přiřadíme jim písmenko A, B, C, D, nebo E podle tohoto procentuálního rozložení:

Procentuální rozložení na škále jsme si nevymysleli. Vycházíme z uznávaných statistických metod a z principů cirkulární ekonomiky institutu ADEME (francouzská Agentura pro cirkulární ekonomiku).
→ Podrobnosti o tom, jak hodnotíme environmentální stopu našich výrobků: Udržitelnost v Manutanu: ekologická stopa našich produktů
Další hodnocení ekologického dopadu výrobků
Kromě environmentální stopy podle metodiky PEF najdete u výrobků také další ekologické hodnocení – například celkovou uhlíkovou stopu, abyste si snadno udělali představu o množství CO2, které se během výroby vybraného produktu vypouští do ovzduší. Kromě samotného oxidu uhličitého do uhlíkové stopy započítáváme i další skleníkové plyny (které přepočítáme na ekvivalent CO2).
Některé výrobky mají vlastní standardizovaná hodnocení, které pro úplnost uvádíme v produktovém popisku také. Vedle našeho hodnocení na škále ABCDE tak můžete u produktu najít např. logo certifikace PEFC či FSC pro produkty ze dřeva, případně narazíte na známku EU Ecolabel či NF Environnement.
Papír do tiskárny, vyrobený šetrně k životnímu prostředí podle standardů PEFC. Recyklovatelné archivační kontejnery s certifikací FSC. Certifikaci Ecolabel má například jednorázové papírové prostírání Infibra Natur.