
Všechny přístupy jsme vyzkoušeli i u nás v Manutanu. Jsou vstřícné k životnímu prostředí a vyplatí se vám ekonomicky.
#1 Zkraťte cestu zboží k zákazníkovi
Silniční doprava patří k velkým znečišťovatelům ovzduší. Máte-li po republice více dodavatelů, nemusíte od nich všechno zboží nutně naskladňovat k sobě. Využijte možnost odeslání zboží přímo z jejich skladu.
Příklad: Jedním z oblíbených produktů Manutanu jsou velké skříně z plechu. Jedna váží i 30 kg. Vyrábí se v Lysé nad Labem ve Středočeském kraji. Naše sklady sídlí v Ostravě. Pokud skříně nejprve naskladníme k sobě a objednal by si je zákazník z Prahy, zdolaly by skoro 700 kilometrů. Pokud pojedou rovnou ze skladu výrobce, urazí jen 40 kilometrů.
#2 Méně obalů = méně odpadu
Dodáváte-li jednomu zákazníkovi větší množství zboží, nebalte každé zvlášť.
Příklad: Zařizovali jsme 10 kanceláří novým nábytkem. Dodavatel všechny součástky složil na pár palet a ty následně zabalil. Spotřeba obalového materiálu se zmenšila o více než polovinu, oproti materiálu při balení každé skříně zvlášť.
Přečtěte si 3 tipy, jak na ekologické balení.
#3 Nabídněte větší balení
Ekonomická balení spotřebního zboží jsou ve výsledku také ekologická. Při koupi zboží nechcete platit za obal, ale za obsah. Nezahlcujte planetu plasty zbytečně.
Příklad: Během pandemie koronaviru se rapidně zvýšila spotřeba dezinfekce. Rozšířili jsme proto nabídku o velké pětilitrové balení.
Ekologické pětilitrové balení dezinfekce. Odvíječ papíru pro snadné balení Přepravka na zeleninu z recyklovaného plastu
#4 Podpořte recyklaci
Většina plastů se dá recyklovat. Spolupracujte s dodavateli, kteří to dělají. Dejte si ale pozor, recyklovaný plast není možné použít ve všech oborech. Například v potravinářském průmyslu se musí používat tzv. prvotní plast. Ten se ale může následně recyklovat a využít v jiném odvětví.
Příklad: Aktivně vyhledáváme firmy, které recyklované plasty používají a navazujeme s nimi nové spolupráce.
#5 Dejte zboží druhou šanci
Pokud zboží není nové, ale stále stoprocentně plní svoji funkci, není potřeba ho vyhazovat. V soukromém sektoru ho můžete donést do bazaru. Ve firmě můžete takový bazar přímo zařídit.
Příklad: V Manutanu jsme zřídili stránku s výprodejovým zbožím. S výraznými slevami na ní prodáváme rozbalené zboží nebo výrobky s drobnými vadami.
#6 Nevyhazujte, co se dá opravit
Můžeme opravovat nejen jednotlivé výrobky, ale také využít funkční součástky na opravu vadných kusů.
Příklad: Náš skladník má výborný přehled o zboží na skladě. Pokud máme židli, která je rozbitá, ale má zánovní píst, použijeme tento píst na opravu jiné židle.
#7 Dbejte na kvalitu
Za zboží levně vyrobené v Číně zákazník sice zaplatí méně, obvykle ale danou věc brzy (a často) mění. Poskytněte mu raději kvalitní zboží. Takové, za které si sice při prvotním nákupu připlatí, ale na kvalitě a trvanlivosti to bude znát.
Příklad: Před nedávnem jsme navázali spolupráci s firmou, která nabízí pratelné pracovní rukavice. Ty se brzy objeví v naší nabídce. Nemusíte je tedy po jednou použití vyhodit a pořizovat nové.