
Údržba a řízení firemních vozidel v zimě
Jaká jsou hlavní rizika, která s sebou zima přináší na pracoviště?
Bezpečnost práce v zimě se týká zejména čtyř oblastí, na které bych chtěl zaměstnavatele upozornit. Kromě pracovních podmínek uvnitř a povinného vybavení pracovníků venku je to i provoz služebních vozidel a práce zimní údržby.
Začněme provozem služebních vozidel. Co by měli zaměstnavatelé ohlídat?
Včasné přezutí na zimní pneumatiky a pravidelnou údržbu vozového parku. K tomu bych dodal, že provozní kapaliny jako například zimní směsi do ostřikovačů jsou hořlavé kapaliny, takže se musí skladovat podle požárních předpisů. V jednom požárním úseku může být maximálně 50 litrů hořlavých kapalin 1. třídy, respektive 250 litrů všech tříd nebezpečnosti. Zaměstnavatelé na tohle často zapomínají. Viděl jsem třeba plnou paletu s víc než 1 000 litrů nemrznoucí směsi skladovanou mezi pracovními oděvy. To by se nemělo stávat.
Kromě údržby je důležité zmínit, že řízení v zimních podmínkách vyžaduje vyšší opatrnost. Řidiči musí být obecně proškoleni, v zimě bych je z pozice zaměstnavatele znovu upozornil na možná rizika. A pokud se zaměstnanec na jízdu necítí, má podle zákoníku práce právo odmítnout. Zažil jsem například, že v jedné firmě měla paní řídit na veletrh, ale nasněžilo a ona řekla, že na cestu nevyjede.
Přečtěte si, jak vybavit firemní auto nejen v zimních měsících. >>

Nejnižší přípustné teploty pro práci
Existují další situace, kdy zaměstnanec může nebo dokonce musí přerušit práci kvůli zimě?
Ano. Zaměstnanci mají právo odmítnout zadanou práci, pokud nejsou splněné podmínky pro bezpečnost a ochranu zdraví. Představte si třeba, že zaměstnavatel pošle svého zaměstnance odházet sníh před budovou. To asi zvládne každý. Ale pokud pošle zaměstnance shazovat sníh ze střechy, měl by ten člověk mít školení pro práci ve výškách. A i tak může odmítnout, protože se například fyzicky na tuto práci necítí, nebo nemá platnou zdravotní prohlídku pro práci ve výškách.
Některé činnosti jsou podle právních předpisů úplně zakázané. Například při teplotách pod mínus 10 °C se nesmí pracovat ve výškách, protože hrozí pád nebo sklouznutí.
Jaké další hraniční teploty si musí zaměstnavatel hlídat?
Teplota na pracovišti musí být přizpůsobena typu práce. Například v kancelářích je minimální teplota 20 °C, ve výrobních halách, kde se pracovníci více hýbou a tím se zahřejí, může být dovolená teplota minimálně 10 °C. Pokud je teplota nižší, měl by zaměstnavatel prostory vybavit například tepelnými spotřebiči a ohřívači.
TIP: Přímotopy a podobná zařízení musí schválit zaměstnavatel. Měl by na nich také provádět pravidelné revize a zajistit jejich bezpečné používání. Jinak hrozí riziko úrazu či požáru.
Vybavení zaměstnanců pracujících venku
Při práci venku zaměstnavatel teplotu neovlivní. Jaká tady platí opatření?
Pokud teploty klesnou pod 10 °C, musí zaměstnavatel zajistit teplý pracovní oděv, pod 4 °C i rukavice a teplou pracovní obuv. Rozhodně doporučuji vybavit zaměstnance i čepicemi, spousta zaměstnavatelů pořizuje také termoprádlo. Všechno vybavení musí mít tepelně izolační vlastnosti a zároveň splňovat bezpečnostní normy pro danou práci.
Přečtěte si, jak správně vybírat ochranné pracovní prostředky. >>
Větší firmy mají své dodavatele, u kterých si objednají veškeré vybavení a ze skladu je pak vydávají zaměstnancům. Menší firmy mívají například rámcovou smlouvu s obchodem ve městě, kde domluví parametry vybavení a posílají sem zaměstnance, kteří si z doporučeného vybavení vyberou.
Zimní bunda zajistí díky strečové a izolační tkanině teplo i pohodlí, střih umožňuje volný pohyb. Zimní akrylové rukavice polomáčené v latexu ochrání před mrazem a zároveň jsou dostatečně tenké pro pohodlný úchop. Pracovní kotníkové boty Manutan Expert Marron mají protiskluzovou podrážku i ocelovou bezpečnostní špici.
Co dalšího musí kromě oblečení zaměstnavatel zajistit?Pokud zaměstnanec pracuje v teplotách nižších než 4 °C, má nejpozději po 2 hodinách nárok na 10minutovou bezpečnostní přestávku v ohřívárně. Tedy ve vytápěné místnosti, kde si může dát svačinu a teplý čaj. Při 8hodinové směně má zaměstnanec nárok na půl litru ochranného teplého nápoje od zaměstnavatele. Nařízení vlády dále specifikuje třeba to, jak dlouho mohou zaměstnanci venku v zimě pracovat.
Údržba venkovního pracoviště
Na co si dát pozor při pohybu po venkovních pracovištích?
Hlavním rizikem je uklouznutí na náledí. Kromě toho, že zaměstnanci musí mít vhodnou obuv a oblečení, musí zaměstnavatel mít jasně stanovený plán údržby – kdo bude odklízet sníh a sypat sůl. V praxi jsou obvyklé dva přístupy. Buď si firma zajistí údržbu externě a najme si na to jinou firmu. Nebo úkolem pověří někoho ze svých zaměstnanců. V každém případě je důležité tohle nepodcenit.
Pokud si údržbu zajišťuje firma sama, musí k tomu mít vhodné vybavení. Tedy smetáky, lopaty a posypový materiál – obvykle je firmy uskladňují v bednách či skříních na předem určených stanovištích v areálu firmy. Když firma využívá mechanizované stroje jako sněhové frézy, musí vybrané zaměstnance na jejich obsluhu zaškolit.
Pozor na schody, konstrukce i únavu zaměstnanců
Vzpomenete si na rizika, která zaměstnavatelé typicky podceňují?
Určitě, často to bývají třeba kovová schodiště, která snadno namrzají. V zimě také hrozí pád sněhu nebo rampouchů ze střechy, v extrémních případech i zřícení střech – běžně jsou to různé přístřešky nebo kuřárny. Vřele proto doporučuji kontrolovat i tyto konstrukce a pokud hodně nasněží, sníh ze střech shazovat, nebo do nebezpečných míst zakázat vstup.
TIP: Konec roku bývá plný úrazů z nepozornosti. Zaměstnanci jsou unavení a už se vidí doma o Vánocích, do toho mají stres s přípravami na svátky i s dokončením naplánované práce. Dbejte na pravidelný odpočinek zaměstnanců a připomínejte jim rizika, na která musí dávat pozor.
Máte ještě nějaké doporučení na závěr?
Nejdůležitější je prevence, takže doporučuji kvalitní přípravu a nepodcenit interní komunikaci směrem k zaměstnancům. Pokud má firma plán zimní údržby, zajistí odpovídající vybavení, proškolí zaměstnance a na nástěnkách nebo poradách jim připomene nová rizika, která se s nástupem zimy objeví, udělala pro bezpečí zaměstnanců maximum. Není ani nutné jít nad rámec předpisů BOZP a zákoníku práce, ty jsou dostatečné. Kdyby chtěli zaměstnavatelé udělat něco navíc, mohou jako benefit nabídnout vitamíny, ovoce, nebo třeba očkování proti chřipce a jiným respiračním onemocněním.
