[Rozhovor] Tomáš Střelský: Ustáli jsme turbulentní rok. Budeme dál investovat do lidí i inovací

Manutanu se daří zůstat stabilní firmou i v nejistých časech. Proto i letos investuje do inovací a navýší kapacity pro interní logistiku po Evropě. Čtěte rozhovor o plánech na rok 2024 s ředitelem Tomášem Střelským.

ředitel Manutanu Tomáš Střelský

Minulý rozhovor, který jsme vedli na začátku roku 2023, jste uzavíral slovy „nečekám, že to bude jednoduchý rok.“ Jak uplynulý rok zpětně hodnotíte?

Nakonec to byl dobrý rok. Zaznamenali jsme růst obratu, přestože vidíme, že někteří naši zákazníci, zejména průmyslové firmy, mají potíže – klesla jim poptávka a musí šetřit. Nám se ale daří být dlouhodobě stabilní. 

Řekl bych, že to je tím, co všechno pro zákazníky děláme. Zavádíme nové inovace – nabízíme e-procurement, získáváme stále víc mezinárodních zákazníků,  rozšiřujeme nabídku odpovědných produktů. Dlouhodobá stabilita, tedy rovnováha mezi růstem, ziskem, investicemi do lidí či technologií a inovací, je pro nás klíčová.

Co vám osobně vloni udělalo největší radost?

Že se nám podařilo zvládnout tak turbulentní dobu. V souvislosti s válkou na Ukrajině či zablokováním Suezského průplavu jsme řešili obrovské výkyvy v cenách energií, přepravy i nákupních cen. Ale zvládli jsme to – díky tomu, že je firma dobře nastavená, máme schopné pracovníky a pečujeme o dlouhodobé vztahy s dodavateli i zákazníky. To všechno nás drží i v horších časech.

Zjistěte, jak nadstandardními služby přispíváme k rozvoji vaší firmy >>

04_23_tomas_strelsky_medailonek

Jaké novinky chystáte pro rok 2024?

Budeme investovat do areálu logistického centra v Ostravě a zvyšovat jeho význam v rámci celé skupiny Manutan. Zvýšíme tok produktů z našeho regionu do západní Evropy a budeme tak méně závislí na produkci z Asie. Proto se teď soustředíme na to, abychom pro interní logistiku po Evropě měli dostatečnou kapacitu.

Další velké téma je pro vás udržitelnost a snižování uhlíkové stopy.

Ano, nedíváme se jen na na „surový byznys“ a stále navyšujeme nabídku odpovědných produktů. Sledujeme hodně parametrů: recyklovatelnost, použití recyklovaných materiálů, počítáme uhlíkovou stopu. Jsme v tom hodně poctiví – pokud nemáme 100% jistotu o původu a složení výrobku, jako odpovědný ho neoznačíme. 

Některé výrobky pak sice máme dražší, než naši konkurenti, kteří si s udržitelností hlavu nelámou, ale věříme, že se to z dlouhodobého hlediska vyplatí.

Čtěte, jak v Manutanu počítáme enviromentální stopu výrobku >>

Změnilo se nějak složení vašich zákazníků? Jaké trendy v oblasti céčkových nákupů pozorujete?

Dlouhodobě nám roste počet B2B klientů a snižuje se počet B2C zakázek. Vyplývá to z toho, že se stále více profilujeme jako společnost, která poskytuje služby firmám. A tím, že neustále rozšiřujeme nabídku, se nám zvětšuje také portfolio zákazníků – třeba o poptávky ze školství či státní správy. 

Co letos čeká vaše zaměstnance?

Budeme se dál soustředit na jejich vzdělávání, mimo jiné plánujeme plošný trénink v lean managementu. A moc mě těší, že máme opakovaně skvělé výsledky v průzkumu spokojenosti zaměstnanců Great Place to Work. V tom posledním, ke konci roku 2023, jsme dosáhli našeho historicky nejlepšího výsledku. 

A na co se v roce 2024 těšíte vy?

Především na chystané novinky a výsledky, které nám přinesou. Třeba bezkontaktní řešení pro elektronickou výměnu dat (EDI), které zavedeme do komunikace s pobočkami, dodavateli i zákazníky. 

Poznejte 13 důvodů, proč spolupracovat s Manutanem >>


Další články, které vám pomohou