
Světlou stránkou práce z domova je rozhodně možnost sladit svůj pracovní čas s rodinou a zájmy. Někteří lidé oceňují, že i když pracují přes osm hodin denně, vidí vyrůstat děti. Další nedají dopustit na procházky, na které můžou v průběhu dne při hezkém počasí vyrazit. Práci pak doženou večer.
Firma však kromě spokojených zaměstnanců potřebuje i jejich pracovní výkony. K nim zase zaměstnanci potřebují dobře nastavené pracovní rituály a správné vybavení. A to je přesně úkol pro nákupčí.
V předchozím článku jsme podrobně rozebrali, jaký nábytek lidé na home office potřebují a jak ho vybrat. Teď se zaměříme na drobnosti, které jim umožní se na práci lépe soustředit.
Rozvrhněte si den
Přestože už některým lidem „leze home office krkem“, mějte na paměti, že se jedná o privilegium. Pro dvě třetiny všech pracujících je nedostupný. Lékaři, zdravotníci, doručovatelé, ale ani prodavači nebo dělníci si podobný luxus dovoli nemohou. O to zodpovědněji bychom k práci z domu měli přistupovat.
Osobní i pracovní kouči v první řadě doporučují, aby si lidé na home office dobře rozplánovali den. Pomáhá také, pokud udržují klasické rituály, které pracovní dny provázejí:
- vstávají ve standardní čas,
- zacvičí si, nasnídají se a dají si kávu nebo čaj, jak jsou zvyklí,
- oblečou se, jako by šli do kanceláře,
- někomu pomáhá i procházka na zastávku a zpět,
- a pak usednou ke svému domácímu pracovnímu místu.
Důležité také je, aby měli zaměstnanci na očích rozvrh dne a týdne, ideálně uspořádaný podle priorit.
Nejtěžší úkoly patří na začátek dne. Díky odpočaté hlavě je zvládnou rychleji, mají na ně dostatek energie a po jejich splnění získají dobrý pocit, že to nejtěžší mají za sebou. Což je zároveň motivuje, aby se pustili do úkolů, které jsou lehčí a půjdou snáze od ruky.
K plánování skvěle poslouží bílé magnetické tabule s rastrem v různých velikostech. Tabule nebo flipcharty umístíte na zeď i do prostoru své domácí kanceláře. A s pracovním rozvrhem pomohou i plánovací magnetické sady.
Na bílé tabule i flipcharty vyberte správné fixy. Nemáte na tabuli či flipchart místo? Nevadí. Pište si poznámky na okno a pak je snadno smažte. Bílé tabule pravidelně čistěte.
Pokud aspoň jeden den v týdnu do kanceláře chodíte, ale změna prostředí vás rozhodí z „home officového“ rytmu, vytvořte si takzvanou mentální kotvu. Klidně si ji přenášejte z místa na místo. Fotku, kytku, pracovní pero, prostě jakýkoliv předmět, který si doma i v práci položíte před sebe a bude vám říkat „teď jsi v práci, soustřeď se“.
Pořádek a klid na soustředění
Lidé v kreativních profesích často zmiňují, že pro svou práci potřebují trochu chaosu. Často je to z jejich pracovních stolů poznat. Ale i pro tvůrčí nepořádek existují určité meze.
Pro správné uložení dokumentů, psacích potřeb a technického vybavení nabízí dodavatelé nejrůznější stojany, pořadače a organizéry. Ocení je hlavně ti, kteří svůj improvizovaný home office vtěsnali do rohu místnosti nebo se u pracovního stolu střídají s partnerem.
Udělejte si v dokumentech pořádek, aby vám neuspořádaný chaos na stole nelezl na nervy. Nemůžete najít pero či fix? Pomůže stojan na psací potřeby. Co nepotřebujete mít akutně při ruce, uložte do šuplíku.
Přehlednosti pracovní plochy pomohou i stojany na notebooky. Klidně mobilní. Efektivně využijete i prostor pod tiskárnou. Vyžaduje vaše práce více monitorů? Umístěte je přesně do svého zorného pole.
Menší a panelákové byty navíc skrývají ještě jeden rušivý element: hluk. Jestliže se zaměstnanci potřebují soustředit, je vyrušování dětmi nebo televizí od sousedů nepříjemné. Odhlučnění je nákladné a každý si ho může dovolit. Sluchátka či „hluchátka“ situaci vyřeší.
Pokud často telefonujete, dobře poslouží profesionální sluchátka s mikrofonem neboli náhlavní souprava. Připojení profi sluchátek k počítači či notebooku snadno vyřešíte speciálním kabelem. Chcete naopak ticho? Použijte špunty do uší či „hluchátka“.
K pořádku na stole i správné ergonomii sezení napomáhají i nejrůznější podložky:
- pod myš,
- před klávesnici,
- pod nohy
- i pod židli.
Kromě příjemnějšího pocitu s nimi navíc předcházíte zdravotním komplikacím.
Vyberte si z kompletní nabídky podložek pod myši a ke klávesnici. Správnému držení těla pomáhají vyhřívané, ventilační i masážní podnožky. Vedle svého zdraví hlídejte i podlahy a koberce. Podložka pod židli je ochrání před škrábanci a třepením.
Dopřejte si přestávky
Mnozí zaměstnavatelé společně s prací z domova umožňují svým lidem využívat flexibilní pracovní dobu. Ujasněte si proto, jak to ve firmě máte nastavené. Psychologové doporučují, aby si lidé nastavili v průběhu pracovního dne systém motivací a odměn:
- Zvládli jste dokončit report? Běžte si udělat kávu.
- Dopsali jste další kapitolu firemní strategie? Provětrejte si hlavu na čerstvém vzduchu.
- Zpracovali jste horu faktur? Uvolněte se cvičením.
Nezáleží na tom, jak si který z kolegů svůj vlastní systém nastaví, důležité je, aby ho měl. Kromě lepšího soustředění a vyšší produktivity zároveň splní i nařízení vlády, které chrání jeho zrak. Legislativa totiž vyžaduje, aby si lidé při práci se zrakovou zátěží, tedy i s počítačem, dělali po každých dvou hodinách práce pěti- až desetiminutové přestávky.
A dbejte i na kvalitní osvětlení pracovního místa. Nejlepší je denní světlo, případně zvolte lampu, jejíž barevná teplota bude dennímu světlu co nejbližší. Ujistěte se také, že se vám světlo neodráží v monitoru.
Uvařte si dobrou kávu nebo čaj. Energie na další kus pracovního dne oceníte. Míč k sezení poslouží i pro protažení těla. Je libo klasickou stolní lampu? Kruhovou pro videohovory? S regulovatelnou barevnou teplotou? Vyberte si.
Zůstaňte v kontaktu
Při práci z domova mnohem snadněji vznikají konflikty a nedorozumění. Co byste si s kolegy normálně vyříkali u kávy v kuchyňce nebo se šéfem v jeho kanceláři, řešíte po mailech a chatech.
V psané komunikaci je mnohem složitější vyčíst, jak přesně kolegové svá slova mysleli. Někdy pomohou emotikony, ale ani ty nenahradí mimiku tváře a intonaci řeči.
Důsledkem je, že vás nevhodně formulovaný či špatně pochopený e-mail zasekne či demotivuje klidně na dlouhé desítky minut.
V takovém případě si aktivně řekněte o videohovor, abyste si vše vyjasnili. A vůbec nejlepší bude, pokud ve firmě aspoň jednou do týdne zařadíte skupinový hovor a budete spolu sdílet, jak vám to na home office funguje, co vás trápí a jaký jste měli víkend.
Myslete na jídlo (den předem)
Velkým oříškem při home office je pro mnoho lidí jídlo. Kvůli soustředění si k pracovnímu stolu berte jen nápoje, na ledničku úplně zapomeňte. Její čas přichází v době oběda.
Jenže co když v ní nic není? Dovážkové služby nejsou dostatečně flexibilní a do výdejního okénka restaurace je daleko?
Uvařte si den předem. Když budete připravovat večeři, uvařte jídla více nebo udělejte rovnou dvě varianty jídla. Od práce vás tak nebude odvádět pocit, že když nadejde obvyklý čas oběda, musíte vymýšlet, čím uspokojíte žaludek.Prohledejte sekci home office na našem e-shopu Manutan. Pokud si nevyberete, rádi vám připravíme nabídku na míru. Zavolejte svému obchodnímu zástupci nebo na zákaznickou podporu a společně vymyslíme ideální řešení.