Jak vybavit firemní jídelnu či kuchyňku, kde se budou kolegové rádi setkávat

Firemní kuchyňka či jídelna nepatří ke klíčovým místům ve firmě – klienty si vodíte do zasedačky a na webu se chlubíte kancelářemi. Přesto mají zásadní vliv na to, jak se u vás lidé cítí. A když si s jejich vybavením dáte záležet, mohou k vám přilákat i nové zaměstnance. Prozradíme vám, jak na to.

jídelní stůl s tácy a talíři plnými jídla

Jídelny, kuchyňky či kuchyňské kouty mají různou podobu – dle typu firmy i způsobu práce:

  • velké průmyslové firmy mají typicky velké kantýny s výdejem obědů určené pro stovky zaměstnanců,
  • jídelny v korporátech, kde se pracuje převážně u počítače, mívají promyšlenější design a často slouží i jako relaxační zóna,
  • malé firmy si vystačí s kuchyňkou, kde si zaměstnanci ohřejí svůj oběd.

„Podoba kuchyňky vždy závisí i na tom, kolik je firma ochotná do zaměstnanců investovat. A také na její poloze a možnostech – pokud sídlí v průmyslové zóně, kde není jediná hospoda, pravděpodobněji založí vlastní jídelnu s výdejnou. Firmy si navíc čím dál víc uvědomují, že i pěkná jídelna k nim může přilákat nové pracovníky, a neváhají tak do ní více investovat,“ sdílí svou zkušenost Michaela Nováková, architektka ze Studia Acht.

Manutan_kuchynka
V Manutanu zpracováváme také 3D vizualizace – třeba i pro takovou menší kuchyňku.

1. Ve velkých jídelnách vsaďte na systém a snadnou údržbu

Pokud se pouštíte do vybavování velké kantýny, nejprve se rozhodněte, jestli ji budete provozovat sami, nebo s pomocí externího dodavatele – což je v Česku nejrozšířenější varianta, která obvykle vychází nejlevněji. 

Ať se rozhodnete jakkoliv, při vybavování velké jídelny pro zaměstnance dbejte na:

  1. Příjemné prostředí – aby jídelna byla místem, kde si pracovníci odpočinou a bude jim tam dobře. I malé detaily, jako třeba firemní barvy, obrazy nebo pokojové rostliny, prostor zútulní.
  2. Omyvatelné materiály – zejména, pokud patříte mezi průmyslové firmy, kde se pracovníci při práci snadno zašpiní. Sáhněte po materiálech, které se snadno udržují – na zem volte dlažbu nebo vinyl, pořiďte plastové stoly a židle.
  3. Dostatek kapacity – šetřete místem, aby se do kantýny vešel velký počet lidí.  Vybírejte velké stoly alespoň pro 6 lidí.
  4. Zónu pohybu – dobře promyslete, jakým směrem se budou pracovníci v kantýně pohybovat od výdeje jídla přes usazení až po odnášení špinavého nádobí. Směr pohybu označte. Inspirujte se třeba v jídelnách známého obchodního domu IKEA, kde přesně víte, jakým směrem se v jídelně pohybovat a nikomu neskočíte do cesty.
  5. Doplňující vybavení – neměl by chybět pult s pitím a skleničkami, ubrousky, příbory, várnice s čajem nebo odpadkové koše
  6. Součástí jídelny musí být vždy toalety.

„U kancelářských profesí firmy častěji investují do útulných jídelen, které svým designem připomínají spíše restauraci. Na rozdíl od velkých průmyslových jídelen se tu klade větší důraz na soukromí a rozmanitost sezení – s kolegy se můžete posadit třeba do samostatné kóje nebo k menšímu stolku. Po obědě hned neběžíte zpátky do práce, ale posedíte ještě u kávy nebo časopisu,“ popisuje Michaela Nováková.

2. Firemní kuchyňku proměňte v oázu odpočinku

Pokud pracujete v menší firmě, vystačí vám kuchyňský kout a zázemí k posezení pro zaměstnance, kteří si tu sní jídlo z domova nebo z donášky.

„Udělejte si interní průzkum, kolik lidí ve firmě si bude jídlo ohřívat a kolik bude chodit jíst ven. Pokud si u vás například 30 lidí ohřívá jídlo, pořiďte alespoň dvě mikrovlnky. U míst pro sezení můžete být úspornější – je malá pravděpodobnost, že se všech 30 lidí půjde naobědvat najednou,“ radí Michaela Nováková.

Mezi základní vybavení firemní kuchyňky patří:

Nezapomeňte na dobré odvětrávání – třeba taková ryba ohřívaná v mikrovlnce dokáže kanceláře pořádně provonět. A pokud vaši zaměstnanci mají rádi kávu, neměl by chybět ani kávovar nebo French Press.

„Ve firmě máme oddělené skříňky na nádobí, které používáme každý den, a nádobí pro speciální příležitosti – společné brunche, přiťuknutí šampaňským nebo třeba pohoštění pro návštěvy. Zaměstnanci tak ví, kam sáhnout, a nádobí, které používáme méně často, se jim neplete pod ruce,“ sdílí svou zkušenost Petra Brablecová, spolumajitelka marketingové agentury. 

Kuchyňka nemusí (ani by neměla) sloužit jen k rychlému slupnutí oběda a úprku zpět k pracovním povinnostem. Jde o přirozené místo setkávání, odpočinku či neformálních setkání – dobře vybavená kuchyňka tak leckdy zastoupí i zasedačku.

Zamyslete se, jak relaxační funkci kuchyňky podpoříte u vás ve firmě – přidejte k židlím další typy sezení, jako jsou křesla, taburetky, pohovka nebo sedací pytle. A jestli máte dostatek místa, přidejte třeba stolní fotbálek nebo šipky.

Mrkněte na další tipy, jak může relaxační zóna vypadat >>

Na kolik vás vybavení kuchyňky vyjde 

Pro představu jsme připravili vzorovou kalkulaci, kolik vás může stát vybavení kuchyňky pro malou firmu.

tabulka_kuchynka

S vybavením kuchyňky pomůžeme

Ať už rekonstruujete jídelnu, nebo vybavujete kuchyňský kout pro zaměstnance, jsme tu pro vás. Navrhneme optimální řešení prostoru, zařídíme řešení na míru, zodpovíme všechny otázky. Stačí se ozvat.


Další články, které vám pomohou