Jak hybridní práce ovlivní podobu kanceláří? Změní se na místa pro setkávání, říká Kristýna Švamberk ze studia Perspektiv

Občas pracujete z kanceláře, občas z domova. Hybridní práce, tedy přepínání mezi osobní přítomností a prací na dálku se po pandemii stala normou i v českých firmách. Jak tomu přizpůsobit kanceláře? A k čemu vlastně dneska slouží? O tom jsme si povídali s Kristýnou Švamberk, marketingovou manažerkou z architektonického studia Perspektiv.

Kanceláře IPM Group
Z portfolia studia Perspektiv: Kanceláře IPM Group, firmy zaměřené na investice do technologií a infrastruktury, reprezentují vizi společnosti a její obchodní profil. Foto: Studio Flusser

Jak z vaší zkušenosti hybridní model práce změnil roli kanceláře?

V Perspektiv vídíme, že když lidé kombinují práci z domova a kanceláře, tak do kanceláře dochází z jiného důvodu, než to bylo dříve. Doma mají prostor pro soustředěnou práci a do kanceláře jdou spíš kvůli kontaktu s kolegy, aby kvůli každé drobnosti nemuseli svolávat konferenční hovor. Z kanceláří se tak stávají spíš takové sociální huby – k setkávání nebo třeba pro brainstorming. Někteří lidé také zjišťují, že jsou v kanceláři produktivnější, protože je to tam navržené tak, aby se lépe soustředili – doma se hranice mezi osobním a pracovním prostorem stírá.

Jak pracujete s tím, že někteří lidé se do kanceláří chodí spíš soustředit a jiní síťovat s kolegy?

Usilujeme o rozmanitost – aby v kancelářích byl prostor na soustředěnou práci, na sociální život i odpočinek a lidé to mohli střídat. Klidně tam může být kavárna, fitko nebo sauna. Když máte na pracovišti pestrost, zaměstnanci zde mohou naplno využít to, co k práci potřebují a výsledkem je i zvýšení produktivity.

Kanceláře pro Pipedrive
Z portfolia studia Perspektiv: Kanceláře pro Pipedrive, estonský startup. Krom variabilního pracovního zázemí nechybělo místo na zábavu, bar nebo saunu, na níž si Estonci velmi potrpí. Foto: Studio Flusser

Jaká je tedy dnešní úloha kanceláře?

Firmy se na nás po pandemii začaly obracet s tím, jak dostat lidi do kanceláří zpátky. Kanceláře tu vždy budou mít svoje místo – máte v nich obvykle lepší vybavení, než doma, třeba ergonomickou židli a stůl. 

Z naší zkušenosti už také lidé tolik v kancelářích nepotřebují „domácí atmosféru,“ užili si jí dost za covidu, kdy z domova pracovali neustále. Spíš než gauč s lampičkou v kancelářích potřebují prostor, který zaměstnance inspiruje a podpoří v tom, aby se jim lépe pracovalo – kvalitním nábytkem nebo rozmanitostí pracoviště. 

Jaké máte doporučení pro firmy, které chtějí přepracovat své kanceláře tak, aby více vyhovovaly hybridnímu modelu práce?

Musíte myslet na potřeby konkrétních zaměstnanců, jakou práci dělají. Kreativci potřebují prostor pro kreativní brainstormingy ale i soustředěnou práci, projekťáci zase ke schůzkám. Firmám bych doporučila najít si architekta, které jim pomůže vizi rozpracovat, případně určit jejich potřeby. My před samotným navrhováním poskytujeme klientům službu workplace consulting, poradenství v oblasti pracovního prostředí, v rámci něhož jim pomáháme jejich potřeby definovat.

Pokud chcete přejít na hybridní model práce, musíte si také ohlídat, aby technologie na pracovišti a doma byly kompatibilní a lidé pracující z domu se mohli spojit s týmem v zasedačce. K tomu vám pomůže nějaký dobrý systém videokonference. Investujte také do akustiky. Špatná akustika, třeba v zasedačce, by rušila nejen kolegu na videohovoru, ale i lidi ve vedlejší místnosti. 

Manutan_studio perspektiv

Mnoho firem kvůli hybridnímu režimu kanceláře zmenšuje. Jak je správně vybavit, aby i přesto dobře sloužily?

Samozřejmě, že ve chvíli, kdy lidé zůstávají více na home office, tak firmy hledají úspory, a zmenšují kanceláře. Za nás je to šance kanceláře transformovat a investovat do kvalitní výbavy. Najednou stačí méně nábytku, takže můžete investovat do kvalitnějšího, který vydrží roky.

Může produktivitu na pracovišti podpořit i konkrétní nábytek?

Jedním z aktuálních trendů jsou výškově nastavitelné stoly. Jejich polohu si přizpůsobíte tlačítkem a kolegové nemusí 8 hodin v kuse jen sedět, což není pro tělo ideální. Používají je teď i naši architekti a jsou s nimi hodně spokojení. Je to jednoduchý způsob, jak pracoviště udělat více flexibilní a ergonomické. 

Lidé pendlující mezi home office a kanceláří často tahají techniku sem a tam. Máte nějaký tip, jak to řešit? 

Před třemi lety jsme s firmou Brick vymysleli systém Lockers – skříněk, které se zamykají na kód nebo na kartu a můžete si do nich uložit cokoliv, co k práci potřebujete. Třeba sako, které si berete na meeting, osobní věci nebo třeba notebook. Díky tomu pracovníci, kteří třeba s někým sdílí pracovní místo, nemusí věci pořád přenášet.

Čtěte také: Co by nemělo chybět ve firemní šatně. >>

Udržitelné bistro a coworking Green Table
Z portfolia studia Perspektiv: Udržitelné bistro a coworking Green Table kombinuje zero-waste bistro s coworkem a eventovým prostorem pro pořádání nejrůznějších akcí. Podium může sloužit pro práci i menší event. Foto: Studio Flusser

Hybridní práce přinesla do kanceláří také multifunkčnost – jedna místnost plní více účelů. Jak s tím pracujete?

Při navrhování myslíme na to, k čemu bude místnost sloužit. Konferenční místnost bývá typicky také místem pro workshopy. Může v ní být stůl na kolečkách, který snadno odsunete na stranu a také stohovatelné židle, které nezabírají moc místa, ale případným hostům poslouží. Flexibilita vybavení v kancelářích, tedy možnost nábytek různě přesouvat, skládat, vyměňovat, je zásadní.

Čtěte také: 4 kroky k vybavení zasedací místnosti, kde se hosté budou cítit skvěle. >>

Jak budou kanceláře vypadat za pár let? Všímáte si nějakých trendů?

Myslím si, že se jen více rozvine, co už vidíme teď – sdílené pracoviště bude standardem a kanceláře neposlouží jen k soustředěné práci, ale ale budou sloužit k rozvíjení týmu, podpoře kreativity, flexibility a spolupráce. Často dokonce nahradí i chybějící infrastrukturu města, může v nich být kavárna, tělocvična. Rozhodně už to nebudou takové ty „kóje“ ve velkém open space, které byly populární třeba v Americe v 80. letech. Trendy směřují spíše k potkávání se a propojování. Už teď je důležitý i důraz na udržitelnost a snižování uhlíkové stopy. Zaměstnancům bude čím dál víc záležet na tom, jestli se firma, ve které pracují, chová zodpovědně.


Další články, které vám pomohou