V kancelářích se musí lidi hlavně cítit dobře, říká architektka

„Při zařizování kanceláří nemusíte být striktně konzistentní. Jedno patro může mít barevný koberec a druhé béžový. Zeptejte se kolegů, co chtějí – to oni tam budou každý den pracovat,“ radí architektka Jana Halamíčková. V článku se dělí o své zkušenosti a tipy pro zařizování kanceláří.

walter-4 (1)
Zdroj: https://www.halamickova.cz/projekty

Jana Halamíčková navrhuje interiéry bytů, rodinných domů i kanceláří. Pokaždé jsou pro ni klíčoví lidé, kteří prostor budou využívat. „Představa šéfa je jedna věc – ale co pak s tím, když se zaměstnanci do práce nebudou těšit, nebo by se jim prostor dokonce hnusil?“ říká na úvod.

Myslete na potřeby zaměstnanců – každé pracovní místo vypadá jinak

Design musí odrážet značku, firemní kulturu i potřeby zaměstnanců. A když zapojíte kolegy do vymýšlení koncepce, může z toho být příjemně strávený společný čas. „Úskalí některých architektů je v tom, že se až příliš ponoří do představy o čistém a minimalistickém interiéru. Jenomže v praxi potom lidé v takové kanceláři nemají kam odkládat věci a hromadí se jim nepořádek na stolech,“ upozorňuje Jana. 

Pracovní místo ajťáka bude vypadat jinak než pracovní místo ředitelky nebo asistentky. Ajťák k práci potřebuje hlavně notebook, monitory, klávesnici a myš, kdežto asistentka ředitele operuje s mnoha smlouvami, dokumenty a třídí příchozí poštu. K tomu potřebuje dostatek přihrádek na stávající dokumenty i velkou plochu na manipulaci s balíčky.

walter-1
Zdroj: https://www.halamickova.cz/projekty/redesign-kancelari-kurim

„Prostor by samozřejmě měl vypadat jednotně – držet se firemních barev nebo používat stejnou řadu nábytku. Jsou ale věci, které architekt bez zapojení konkrétních lidí sám neodhadne,“ přiznává Jana. Ta se před navrhováním nových kanceláří ráda přijde podívat na stávající prostory a ptá se lidí, co potřebují ke své práci a k tomu, aby se na svém místě cítili dobře. Přece jen tam budou trávit 8 hodin denně.

Jana ilustruje důležitost komunikace na příkladu: „Jednou si mě přizvala firma k rekonstrukci kanceláří rozprostírajících se na dvou patrech. Ve spodním patře pracovaly spíše dámy na administrativních pozicích a nahoře byli pánové projektanti. V kancelářích měli šedý nábytek, který se kvůli budgetu musel zachovat. Dámská část firmy si přála kanceláře prosvětlit a přidat do nich barvy. Naopak pánům vyhovovaly neutrální prostory. 

Vyřešili jsme to tak, že jsme do spodního patra dali barevný koberec a do horního patra béžový. Ostatní doplňky jako květináče, nástěnky nebo poličky jsme použili v obou patrech stejné, aby prostor sjednotily. Tato dvě patra spolu krásně fungují, působí uceleně a přitom se tam všichni cítí dobře. Kdybych si s nimi předem nepromluvila, mohlo to dopadnout úplně jinak.“

Doplňky si nechte na konec

Jana se při navrhování interiérů drží této poučky: 

  • základ interiéru (podlaha, výmalba, velké kusy nábytku) tvoří jen asi 60 % celkového dojmu,
  • ale zbývajících (a neméně důležitých) 40 % udělají doplňky.

„Je to podobné, jako když žena skládá svůj outfit. I obyčejné černé šaty z obchodního řetězce může doplnit o drahé a krásně sladěné šperky. Potom je jedno, že šaty nejsou z nejnovější kolekce, ale celkový vzhled je velmi elegantní a ucelený.“

A právě u kanceláří se to někdy těžko hlídá. Už při zařizování můžete kolegům pořídit barevně sladěné krabice, šanony nebo třeba držáky na fotky, aby to na pracovišti nedopadlo ve stylu „každý pes, jiná ves“.

5 tipů pro zařizování kanceláře

Architektka Jana dala dohromady ještě 5 tipů, na co při navrhování kanceláří nezapomenout:

#1 „Oblečte“ okna

Ať už použijete poloprůsvitnou roletku, látkovou záclonu nebo závěs, interiér bude najednou mnohem útulnější. Je to relativně snadná i levná věc, která udělá opravdu velký rozdíl. Pokud máte okna orientovaná na jih a hodně do nich svítí, pořiďte třeba žaluzie, které pomohou snížit teplotu v kanceláři.

#2 Myslete na akustiku

Ke zlepšení akustických podmínek pomáhají textilie všeho druhu. V menších prostorách vystačí závěsy, koberce nebo polstrované židle, ale pokud vybavujete větší prostory, kde se zvuk nepříjemně rozléhá, řešte akustiku včas. Dnes už existuje spoustu akustických panelů, které se dají vkusně zakomponovat do celkové koncepce interiéru. 

TIP: Přečtěte si, jak zlepšit akustiku v open-space kanceláři, aby se kolegům dobře pracovalo

#3 S výmalbami opatrně

Při výmalbě Jana doporučuje držet se neutrálních barev a barvy do interiéru dostávat přes obrazy nebo jiné doplňky, které se případně dají vyměnit. „Barvy jsou fajn ve foyer, recepcích a vstupních prostorách. Já bych ale doporučila stěny raději ozvláštnit týmovými fotkami, obrázky produktů nebo velmi populárními zelenými stěnami.“

Pokud kanceláře doplníte květinami a zelenými stěnami, nezapomeňte péči o ně delegovat na jednoho z kolegů.

#4 Na židlích nešetřete

Když jsme se Jany zeptali, na čem by při omezeném rozpočtu rozhodně nešetřila, odpověděla, že jednoznačně na židlích. Na prvním místě je totiž vždy pohodlí i zdraví kolegů a právě židle má největší vliv na ergonomii práce.

TIP: Přečtěte si, jak vybrat kancelářské židle, abyste za ně neutratili desetitisíce a pak na nich nikdo nechtěl sedět. >>

#5 Udělejte si pořádek ve věcech

Než se do nových kanceláří nastěhujete, zrevidujte si všechny věci. Nejhorší totiž je do nového prostoru stěhovat věci, které budou na poličkách jen chytat prach. Staré dokumenty uložte do archivu nebo vyhoďte, vytřiďte nepotřebné či poničené věci.

A po nastěhování do nových prostor nezapomeňte vyřešit i drobnosti, které utváří celkový dojem, jako třeba uklizené kabely pod stolem.

Pokud chcete pomoct s vhodným rozmístěním nábytku v kancelářích, obraťte se na nás. Náš obchodník přijede k vám, prostory si zaměří a vybereme pro vás na míru vše od konferenčního stolku po flipchartovou tabuli.


Další články, které vám pomohou