
První pomoc se odvíjí od typu práce
Pokud se snažíte v zákonech a normách najít seznam, co má obsahovat firemní lékárnička, hledáte marně. Obsah lékárničky na pracovišti nikde specifikován není. Vždy je třeba ho přizpůsobit konkrétním rizikům, která souvisí s charakterem vaší práce (a pracoviště), a konzultovat ho s lékařem – nejlépe se svým závodním.
Například při venkovní práci na stavbě nebo v lese se zamyslete nad ochranou, kterou by zaměstnanci potřebovali po zásahu pilou nebo pádu kladiva na nohu. V kanceláři naopak často hrozí třeba opaření horkou vodou z rychlovarné konvice. Kolegy u monitorů jistě potěšíte například očními kapkami proti suchým očím.
Venkovní pracoviště nebo noční provozy musí být vybaveny taky prostředky k přivolání rychlé lékařské pomoci. Například na recepcích administrativních budov obvykle najdete telefon, který je určen pouze pro komunikaci se záchrannými složkami. Zaměstnanci by měli být proškoleni nejen v poskytování první pomoci, ale znát taky evakuační pravidla. Přečtěte si, jak postupovat při evakuaci a jak správně vyznačit únikové východy.
„Neberte školení první pomoci pouze jako formalitu. Zejména u výrobních provozů doporučuji praktickou formu, kdy si zaměstnanci pod dohledem lektora první pomoc vyzkouší sami mezi sebou v modelových situacích. Věřte, že třeba na takové cvičné vyprošťování zpod sesutých kolegové jen tak nezapomenou a v případě podobné události dokážou správně zareagovat.“
Lukáš Juřenčák, HS specialista z PREVENTADO
Lékárnička musí být dobře přístupná a označená
Jako zaměstnavatel musíte zajistit dostatečné množství lékárniček vzhledem k velikosti firmy (a počtu osob na pracovišti). Jedna lékárnička stačí pro přibližně 15–20 osob. Pokud pracujete na více patrech, ideálně pořiďte jednu lékárničku na patro.
Předpis na to, kde a jak musí být uložena, neexistuje. Dejte ji tam, kde bude co nejvíc po ruce, a hlavně řekněte všem kolegům, kde lékárničku najdou. Ideálně hned při nástupu do firmy. Je jedno, jestli ji připevníte na stěnu do chodby nebo dáte do zásuvky v kuchyňce. Ze zákona musí být lékárnička viditelně označena bílým křížem na zeleném pozadí.
Lékárnička může mít třeba podobu plastového kufříku. Ten připevníte na viditelné místo na stěnu a snadno ji přenesete na místo nehody. Nikdy nezapomeňte na náplasti. Ať už se zaměstnanec řízne o papír nebo nůž, sada 100 náplastí s polštářkem přijde vždy vhod. Nezapomeňte ani na kolegy řidiče a vybavte je autolékárničkou. Ta narozdíl od klasické firemní už ze zákona podléhá povinné výbavě.
Čím vybavit lékárničku? Základem jsou obvazy a náplasti
Pokud pořizujete lékárničku poprvé a vadí vám, že nikde není obsah přímo definovaný, buďte v klidu; lékárny i specializované obchody s kancelářským vybavením obvykle prodávají základní vybavení lékárniček jako hotovou sadu. Například u Manutanu najdete tři typy podle úrovně rizikovosti pracoviště: kancelář, sklad a výroba.
Mezi vybavením pro sklad najdete například více obvazů a sterilního krytí než v kancelářské sadě. Lékárnička do výroby obsahuje navíc například gel na popáleniny nebo oční výplach.
Další specifické pomůcky po konzultaci se svým závodním lékařem jednoduše dokoupíte zvlášť.
„Často se setkávám s tím, že jsou pracovní lékárničky nevhodně vybavené s ohledem na specifická rizika daného pracoviště. Třeba v kovoobráběcí dílně, kde při výrobě odletují částice, je vhodné do lékárničky přidat výplach očí. Stejně tak v provozu, kde se pracuje s chemickými látkami. V kuchyních se zase neobejdete bez náplasti a spreje či gelu na popáleniny. Nastavte si také systém kontrol lékárniček a způsob doplňování zdravotnického materiálu, aby se nestalo, že při pracovním úrazu nemáte k dispozici potřebný zdravotnický materiál.“
Lukáš Juřenčák, HS specialista z PREVENTADO
Mezi základní výbavu lékárniček patří:
- náplasti,
- sterilní obvazy,
- elastické obvazy,
- trojcípý šátek,
- rouška na popáleniny,
- izotermická fólie,
- škrticí obinadlo,
- sterilní pinzeta,
- resuscitační rouška,
- nůžky,
- chirurgické rukavice,
- příručka první pomoci.
Čtěte také, jak zabránit úrazům při čištění strojů díky systému Lockout Tagout. >>
Hlídejte si dobu expirace
Na kontrolu k vám může přijít oblastní inspektorát práce nebo krajská hygienická stanice. Kontrolují nejčastěji umístění a označení lékárniček a dobu expirace.
Prošlé vybavení firemní lékárničky ihned vyhoďte, a to i přesto, že například obvazy nebo náplasti ještě vypadají v pořádku. Vyhnete se tak dohadování s případnou inspekcí, v horším případě pokutě.
Při nákupu nového vybavení lékárničky obětujte půl hodiny času a sepište si seznam všech termínů expirace na papír (ten můžete vložit přímo do lékárničky) nebo do tabulky v počítači. Pověřte třeba jednoho kolegu, který bude mít na starosti pravidelnou kontrolu tohoto seznamu a případné dokoupení jednotlivých pomůcek.
Patří do firemní lékárničky prášky na bolest?
Ne. Prášky jako Ibalgin nebo Brufen do oficiální lékárničky na pracovišti nepatří. V případě akutní nevolnosti by měli mít zaměstnanci možnost zajít si k lékaři.
Pokud přece jen chcete dát tyto léky svým zaměstnancům k dispozici, uchovávejte je od lékárničky odděleně.
[Plakát ke stažení] Checklist: Jak vybavit lékárničku na pracovišti
To nejdůležitější o vybavení lékárničky na pracovišti jsme pro vás shrnuli do checklistu:
