Jak vybavit lékárničku na pracovišti a na co si dát pozor

Lékárničky na pracovišti nemají předepsaný povinný obsah. Musí být ale pro všechny zaměstnance dobře přístupné, viditelně označené a musíte hlídat expiraci všeho, co je uvnitř. Čtěte dál a zjistíte, čím se řídit při vybavování lékárničky, co do ní patří a co naopak ne.

Lekárnička úvod

První pomoc se odvíjí od typu práce

Pokud se snažíte v zákonech a normách najít seznam, co má obsahovat firemní lékárnička, hledáte marně. Obsah lékárničky na pracovišti nikde specifikován není. Vždy je třeba ho přizpůsobit konkrétním rizikům, která souvisí s charakterem vaší práce (a pracoviště), a konzultovat ho s lékařem – nejlépe se svým závodním.

Například při venkovní práci na stavbě nebo v lese se zamyslete nad ochranou, kterou by zaměstnanci potřebovali po zásahu pilou nebo pádu kladiva na nohu. V kanceláři naopak často hrozí třeba opaření horkou vodou z rychlovarné konvice. Kolegy u monitorů jistě potěšíte například očními kapkami proti suchým očím.

Venkovní pracoviště nebo noční provozy musí být vybaveny taky prostředky k přivolání rychlé lékařské pomoci. Například na recepcích administrativních budov obvykle najdete telefon, který je určen pouze pro komunikaci se záchrannými složkami. Zaměstnanci by měli být proškoleni nejen v poskytování první pomoci, ale znát taky evakuační pravidla. Přečtěte si, jak postupovat při evakuaci a jak správně vyznačit únikové východy.

„Neberte školení první pomoci pouze jako formalitu. Zejména u výrobních provozů doporučuji praktickou formu, kdy si zaměstnanci pod dohledem lektora první pomoc vyzkouší sami mezi sebou v modelových situacích. Věřte, že třeba na takové cvičné vyprošťování zpod sesutých kolegové jen tak nezapomenou a v případě podobné události dokážou správně zareagovat.“

Lukáš Juřenčák, HS specialista z PREVENTADO

Lékárnička musí být dobře přístupná a označená

Jako zaměstnavatel musíte zajistit dostatečné množství lékárniček vzhledem k velikosti firmy (a počtu osob na pracovišti). Jedna lékárnička stačí pro přibližně 15–20 osob. Pokud pracujete na více patrech, ideálně pořiďte jednu lékárničku na patro.

Předpis na to, kde a jak musí být uložena, neexistuje. Dejte ji tam, kde bude co nejvíc po ruce, a hlavně řekněte všem kolegům, kde lékárničku najdou. Ideálně hned při nástupu do firmy. Je jedno, jestli ji připevníte na stěnu do chodby nebo dáte do zásuvky v kuchyňce. Ze zákona musí být lékárnička viditelně označena bílým křížem na zeleném pozadí.

Čím vybavit lékárničku? Základem jsou obvazy a náplasti

Pokud pořizujete lékárničku poprvé a vadí vám, že nikde není obsah přímo definovaný, buďte v klidu; lékárny i specializované obchody s kancelářským vybavením obvykle prodávají základní vybavení lékárniček jako hotovou sadu. Například u Manutanu najdete tři typy podle úrovně rizikovosti pracoviště: kancelář, sklad a výroba

Mezi vybavením pro sklad najdete například více obvazů a sterilního krytí než v kancelářské sadě. Lékárnička do výroby obsahuje navíc například gel na popáleniny nebo oční výplach.

Další specifické pomůcky po konzultaci se svým závodním lékařem jednoduše dokoupíte zvlášť.

„Často se setkávám s tím, že jsou pracovní lékárničky nevhodně vybavené s ohledem na specifická rizika daného pracoviště. Třeba v kovoobráběcí dílně, kde při výrobě odletují částice, je vhodné do lékárničky přidat výplach očí. Stejně tak v provozu, kde se pracuje s chemickými látkami. V kuchyních se zase neobejdete bez náplasti a spreje či gelu na popáleniny.  Nastavte si také systém kontrol lékárniček a způsob doplňování zdravotnického materiálu, aby se nestalo, že při pracovním úrazu nemáte k dispozici potřebný zdravotnický materiál.“

 Lukáš Juřenčák, HS specialista z PREVENTADO

Mezi základní výbavu lékárniček patří:

  • náplasti,
  • sterilní obvazy,
  • elastické obvazy,
  • trojcípý šátek,
  • rouška na popáleniny,
  • izotermická fólie,
  • škrticí obinadlo,
  • sterilní pinzeta,
  • resuscitační rouška,
  • nůžky,
  • chirurgické rukavice,
  • příručka první pomoci.

Čtěte také, jak zabránit úrazům při čištění strojů díky systému Lockout Tagout. >>

Hlídejte si dobu expirace

Na kontrolu k vám může přijít oblastní inspektorát práce nebo krajská hygienická stanice. Kontrolují nejčastěji umístění a označení lékárniček a dobu expirace.

Prošlé vybavení firemní lékárničky ihned vyhoďte, a to i přesto, že například obvazy nebo náplasti ještě vypadají v pořádku. Vyhnete se tak dohadování s případnou inspekcí, v horším případě pokutě.

Při nákupu nového vybavení lékárničky obětujte půl hodiny času a sepište si seznam všech termínů expirace na papír (ten můžete vložit přímo do lékárničky) nebo do tabulky v počítači. Pověřte třeba jednoho kolegu, který bude mít na starosti pravidelnou kontrolu tohoto seznamu a případné dokoupení jednotlivých pomůcek.

Patří do firemní lékárničky prášky na bolest?

Ne. Prášky jako Ibalgin nebo Brufen do oficiální lékárničky na pracovišti nepatří. V případě akutní nevolnosti by měli mít zaměstnanci možnost zajít si k lékaři.

Pokud přece jen chcete dát tyto léky svým zaměstnancům k dispozici, uchovávejte je od lékárničky odděleně.

[Plakát ke stažení] Checklist: Jak vybavit lékárničku na pracovišti

To nejdůležitější o vybavení lékárničky na pracovišti jsme pro vás shrnuli do checklistu:

2023_09_Checklist_Jak_vybavit_lekarnicku (1)
Plakát si stáhněte zde.>> Vytiskněte si ho a vylepte nebo sdílejte s kolegy, kteří mají doplňování lékárničky na starosti.


Další články, které vám pomohou