[Rozhovor s dopravcem] Příliš věcí v jedné krabici nebo tenké kartony. Jak e-shopy chybují při balení zboží?

„Klientům vždy říkám, že dobře zabalený balík je základ úspěšného doručení,“ říká Přemysl Lukeš z Der Kurier. Pokud zboží balíte do použitých krabic, pořádně zpevněte rohy a klopy. Drahé balíky navíc obalte černou stretch fólií. Čtěte, na co dalšího si dát při balení pozor.

Přemysl Lukeš medailonek

Proč je podle vás tak důležité správně zboží zabalit?

Než zásilka dorazí ke svému příjemci, manipuluje se s ní na mnoha místech. Jakmile ji kurýr převezme, může ji poskládat mezi další balíky. Obal by tedy měl být dostatečně pevný, aby snesl, že se na něj položí něco dalšího. V depu zásilka jezdí po válečkových pásech třídírny, pak se dostane do auta dalšího kurýra. Když je dobře zabalená, zvládne všechny přesuny bez úhony.

Jaké jsou podle vás nejčastější chyby, kterých se e-shopy při balení zboží dopouští?

U menších zásilek (2–3 kg) to bývá tenký obal nebo moc věcí v jedné zásilce. Základní pravidlo je, aby balík unesl stejnou hmotnost, co sám váží. Zatímco u lehčího zboží vám vystačí třívrstvý karton, u těžšího potřebujete už pětivrstvý. Jinak hrozí, že se při přepravě karton poruší a zboží se vysype nebo poškodí. Pokud zboží balíte do použitých krabic, dobře zalepte a zpevněte rohy a klopy. To jsou nejslabší místa, kterým hrozí natržení. 

Na co ještě by si e-shopy měly dát při balení pozor?

Aby dostatečně vypolstrovaly vnitřek balíčku. Pokud v něm bude nevyplněný prostor a zboží se bude hýbat, hrozí poškození. Zásilka díky postrování zvládne manipulaci a otřesy během cesty – někteří nadnárodní dopravci mají dokonce pravidlo, že by měla snést pád z 1 metru. 

Jak správně zabalit více předmětů?

Dejte pozor, aby do sebe nenarážely. Zejména křehčí věci jako jídlo nebo lahve musíte zabalit nebo dát mezi ně výplň. Nebo pokud posíláte tekuté kosmetické výrobky jako šampony či mýdla, obalte jejich uzávěr třeba bublinkovou folií a stáhněte gumičkou. Eliminujete tak hrozbu, že přípravky vytečou po cestě. 

E-shopům radíte proces balení standardizovat. Co to znamená?

Pokud pracujete s menším sortimentem – třeba oblečením, kosmetikou nebo knihami, zamyslete se, které velikosti obalu budete typicky potřebovat a objednejte si je ve velkém. Jasně si řekněte, do které krabice či obalu patří jednotlivé druhy zboží, a jakým způsobem je zabalíte. Můžete si i nafotit, jak má zabalená zásilka správně vypadat a tu fotku dát nad balicí pult. Eliminujete tak chyby při balení i plýtvání výplňovým materiálem. 

Čtěte naše tipy pro balení zásilek ve velkém. >>

Existuje nějaký typ zboží, u kterého vídáte špatné zabalení častěji?

Těžší je zabalit potraviny nebo sklo, typicky lahve vína. Každé Vánoce v Der Kurier vídáme lahve vína zabalené v obyčejné dárkové tašce – takový dárek je odsouzený k rozbití. A těžké je také zabalit nepravidelné zásilky, třeba výfuky od motorů. Někdy je lepší takovou zásilku jen důkladně obalit bublinkovou folií a poslat. 

Stává se vám, že by e-shopy nedodržovaly bezpečnostní pravidla a posílaly nebezpečné zásilky? 

Naše společnost má v obchodních podmínkách uvedeno, že nebezpečné zboží nepřevážíme. Ale napadá mě, že docela nebezpečné jsou lithiové baterie, které najdete v každém druhém spotřebiči. Při nesprávném skladování mohou baterie začít hořet – což je nejvíce ohrožující při letecké dopravě. Proto někteří dopravci omezují pravidla, za kterých takové zboží vezmou. 

Je nějaké zboží, které byste v balíčku raději neposílal?

Pozor dejte u drahého zboží, jako jsou starožitnosti nebo třeba hodinky. Tam se ujistěte, že to dopravce nemá vyňaté z obchodních podmínek a zda je schopen vám zboží pojistit pro případ poškození či ztráty. Pokud posíláte něco hodnotného, doporučuji balík přetáhnout černou stretch folií, aby se po cestě neotevřel.

Rádi vám připravíme nabídku balicího vybavení na míru

Ať už potřebujete kartonové krabice, bublinkovou fólii nebo třeba výplňový papír, u nás si vyberete. Podívejte se na přehled obalů a obalové techniky v našem e-shopu. A pokud máte jakékoliv dotazy, zavolejte svému obchodnímu zástupci nebo na zákaznickou podporu a společně vymyslíme ideální výbavu pro vás a vaše kolegy. 


Další články, které vám pomohou