[Rozhovor] Vybavte zaměstnance na home office, ať si neničí zdraví a pracují efektivněji, radí ergonom

Práci z domova, pokud to její charakter umožňuje, v Česku nabízí 93 % zaměstnavatelů. Od minulého roku home office navíc upravuje novela zákoníku práce, podle níž by mělo domácí pracoviště splňovat obdobné standardy jako pracoviště zaměstnavatele – včetně ergonomického vybavení nebo lékárničky. Radim Pektor, specialista na ergonomii ve společnosti Preventado, vysvětlil, co by zaměstnavatelé u home office neměli podcenit a čím zaměstnance vybavit, aby si při práci na dálku neničili zdraví.

Manutan_ergonomie na home office

Jaké jsou povinnosti zaměstnavatele, co se týče vybavení na home office?

Tady se zatím pohybujeme trochu v právním vakuu – z hlediska BOZP platí pro zaměstnance na home office stejná pravidla, jako když pracují v kanceláři. Dodržování těchto pravidel ale jen těžko zkontrolujete, protože bez souhlasu zaměstnance k němu domů podle principu „nedotknutelnosti obydlí“ nesmíte.

V PREVENTADO firmám doporučujeme k dohodě o práci na home office připojit jednoduchý checklist podmínek, které musí zaměstnanec splnit. Ideálně kolegy poproste, aby vám zaslali fotku svého domácího pracoviště a poraďte jim, co by měli zlepšit. 

Čtěte také: Co říká novela zákoníku práce o home office >>

2024_01_Manutan_grafika_Ergonomie_na_homeoffice_1

Ukázka vzorového checklistu ke splnění zákonných podmínek BOZP na home office. Podmínky připojte k dohodě o home office a nechte pracovníky podepsat čestné prohlášení, že je splňují. Pokud chcete zkontrolovat, v jakých podmínkách pracují, nechte si od nich zaslat fotku domácího pracoviště. Zdroj: PREVENTADO

Vybavení domácího pracoviště

Čím doporučujete domácí pracoviště vybavit?

Základem je stůl hluboký alespoň 80 cm a ergonomická židle s nastavitelným sedákem a nastavitelnou bederní opěrkou. A také notebook s externím monitorem – podle předpisu  zaměstnanec nesmí používat samotný notebook déle než 4 hodiny. Bez těchto opatření budou zaměstnance bolet záda a postupně se snižuje jeho efektivita..

Ergonomii podpoříte i doplňky, které pořídíte za pár set, ale pro zdraví zaměstnance jsou nepostradatelné – podložka pod klávesnici nebo pod myš. Bohužel je pořád velmi málo zaměstnavatelů, kteří do vybavení domácího pracoviště investují. 

Na co dalšího dát při zařizování domácího pracoviště pozor?

Třeba na oslnění sluncem a dostatek světla. Zaměstnanci se neobejdou také bez teplé tekoucí vody, lékárničky a toalety. Zní to triviálně, ale v době, kdy lidé pracují z různých míst, včetně chalupy nebo zahradních domků, to může být problém.

Zaměstnavatel by měl dbát také na revizi elektroniky – pravidelně kontrolovat notebook, monitor i adaptéry.

Manutan_Pektor_CZ

Jaké další doplňky by měl zaměstnavatel na home office pracovníkům pořídit? 

Zaměstnavatel má ze zákona povinnost vybavit zaměstnance nožní opěrkou, pokud o ni zaměstnanec požádá. Skvělá je také balanční podložka na sezení, která pomáhá zpevňovat tělo, nebo třeba overball pod bedra. 

Co když zaměstnavatel na vybavení svých lidí nedbá? Myslíte, že nás čeká doba soudních procesů kvůli zničeným zádům a bolavým karpálům?

V rámci ochrany zdraví jde o tak komplikované téma, že bude pro zaměstnance těžké újmu na zdraví dokázat. Třeba u problémů s karpály ani pracovník nemusí překročit hygienické limity stanovené zákonem a stejně má potíže, třeba z toho, že pracuje na studené tvrdé podložce nebo používá nevhodnou myš. Limity pro přetěžování horních končetin nejsou legislativně dokonalé a zdraví pracovníků tak neochrání.

2024_01_Manutan_grafika_Ergonomie_na_homeoffice_2
Stáhněte si tipy pro nastavení správné nastavení pracoviště a sdílejte s kolegy, kteří praucjí na home office. Zdroj: PREVENTADO

Jaké jsou z vaší zkušenosti největší nástrahy home office režimu?

Vedle nedostatečného vybavení je to produktivita zaměstnanců. Ne každý na home office zvládá work-life balance a pracuje efektivně. I proto od něj firmy celosvětově upouští, vidí, že jim upadá produktivita a vytrácí se týmový duch.

Tipy pro zdravější práci na home office

Home office může svádět k nezdravému sezení – lidé pracují z gauče, od kuchyňského stolu. Máte nějaký tip, jak si na home office neničit tělo?

Zásadní je střídání pracovní polohy. V PREVENTADO říkáme, že nejlepší poloha je ta, kterou uděláte jako další. Proto ideálně po 30–40 minutách sezení střídejte s chůzí, protažením celého těla nebo třeba stáním. Skvělá pomůcka jsou výškově nastavitelné stoly. 

Přibližně každých 20 minut se podívejte na 20 sekund do dálky, abyste šetřili oči.

Čtěte také: Jak vybrat výškově nastavitelný stůl >>

Zdravotní rizika při práci z domova

Na co dalšího si dát u režimu home office pozor?

Na nedostatek pohybu. Při práci doma můžete sklouzávat k tomu, že se celý den nehýbete, takže vám tuhnou vazy, zkracují se svaly, hrbíte se, máte špatné držení těla. A zaděláváte si na pozdější problémy, jako jsou obezita, zvýšený tlak a cholesterol, křečové žíly, hemeroidy nebo vadné zakřivení zad. Předcházejte tomu a pravidelně sportujte, nebo si aspoň zajděte po práci na procházku.


Další články, které vám pomohou