Vývoj technologií v e-commerce zrychlil covid. Budoucnost je v bezkontaktním doručení a obalech, které nahradí návštěvu obchodu

Čárové kódy na obalech, focení podpisů, dodávky pomocí dronů. Balení a doručování zásilek z e-shopů zažívá raketové zrychlení i kvůli vyšším bezpečnostním standardům a zavřeným obchodům. Čtěte, které novinky možná brzy čekají i nás.

petr-sevcovic-e5trpXlFhSs-unsplash

Vyhněte se kontaktu s jinými lidmi, braňte šíření viru, zůstávejte doma, buďte na home office. Tuhle mantru slýcháme denně od politiků, odborníků i z televize. Jenže pro některé profese je dodržení takových pravidel v podstatě nemožné – týká se to třeba kurýrů, poštovních doručovatelů a zaměstnanců výdejen e-shopů. Ti se musí spolehnout na ochranné pomůcky jako roušky a na vývoj nových technologií, které je před šířením nákazy ochrání.

Bezkontaktní dodání balíčku není sci-fi

Už teď nabízí některé velké e-shopy převzetí balíčku v bezkontaktních boxech. Při tom se zákazník a doručovatel vůbec nepotkají.

Pokud doručujete osobně, je nejlepší dodržovat ideální dvoumetrovou vzdálenost. To ale komplikuje obtížné předání a ověření příjemce zásilky

Řešením jsou čárové nebo QR kódy na balíčcích. Zákazník je naskenuje na svůj smartphone a tím potvrdí svou totožnost, a že balík přijal.

Předat balíček bez osobního setkání zvládnete i za pomoci RFID čipů. Ty jsou podobné čárovým kódům, ale místo abyste snímali čárový kód z etikety (tzv. optické snímání), fungují na principu rádiových vln. Hlavní výhodou kódu je, že vydrží i extrémní počasí, zapsaná data můžete snadno měnit a čtete je i na dálku. Doručovatel nechá balík s RFID čipem na dohodnutém místě (třeba v bezkontaktním boxu) a zákazník si ho kdykoliv později vyzvedne. Pomocí čipu poznáte, že se balíček pohnul, a víte, že už si ho zákazník odnesl.

Ani klasický podpis ale není za zenitem. Pokud ho kvůli vašim interním směrnicím potřebujete, máte dvě možnosti:

  • při osobním setkání doručovatel podpis vyfotí a pošle do systému
  • nebo požádáte zákazníka o vyfocení podpisu a odeslání. 

Nezapomeňte ale, že pokud něco chcete od zákazníka, musíte celý proces maximálně zjednodušit. Celá akce nesmí zabrat víc než desítky sekund a ideálně by to měl zákazník zvládnout přes uživatelsky vstřícnou a jednoduchou aplikaci. 

hands-1167612_1920
QR kódy se možná už brzy stanou standardní součástí doručování. 

Drony jsou in. Své místo našly i v doručování

Drony se v dopravě testují už déle. V roce 2021 by dokonce Evropská komise měla projednat směrnici sjednocující předpisy pro dodávky dronů ve všech členských zemích.

Drony se hodí hlavně pro doručování do odlehlých oblastí a do míst s obtížným přístupem. Jejich použití ve městech je zatím spíš teoretické – používání dronů je omezené zákony a nemůžete s nimi létat v hustě obydlených oblastech.

Hlavní výhodou dronů je menší uhlíková stopa než u přepravy klasickou dodávkou. S jejich rozvojem se ale pojí nutné inovace v oblasti obalů – pro dronovou přepravu musí být velmi lehké a odolné proti větru či dešti.

Hlavní výhoda pro klienta? Pohodlné sledování balíků

Při bezkontaktním doručování máte k dispozici všechna data o cestě zásilky v elektronické podobě. Ideální nástroj, který využijte ve prospěch zákazníka. Umožněte mu on-line sledování cesty jeho balíčku, aby se v reálném čase mohl podívat, jestli už se blíží doba doručení.

Metoda doručení Click & Collect: nabídněte zákazníkovi převzetí v obchodě

Vládní nařízení se pro obchodníky často mění, ale i v době pandemie většinou mohou prodávat formou Click & Collect. Zákazník si objedná on-line nebo po telefonu a do obchodu si jen přijde pro svůj balíček. Často si tam ale nemůže prohlédnout převzaté zboží ani nakoupit cokoli dalšího.

V tu chvíli se obal stává vaším hlavním komunikačním prostředkem – místem pro propagaci brandu a zároveň i prostorem pro potěšení zákazníka a zpříjemnění jeho nákupu. Proto dbejte na precizní balení a klidně mu i udělejte hezčí den milým vzkazem.

box-5766346_1920
Obyčejná krabice je nuda. I když máte s vládními nařízeními a udržením chodu vašeho byznysu nervy na pochodu, musíte pořád inovovat. Přihoďte do krabice milý vzkaz, vymyslete originální potisk, přidejte malý dárek. Tu správnou variantu vyberte na základě toho, jaká je vaše cílová skupina a co ocení.

Doprava je jen třešničkou na dortu. Dbejte na hygienu i při balení

Balení pomocí robotů úplně bez zásahu člověka je zatím spíš hudbou budoucnosti. Proto je teď důležité, abyste dbali na bezpečnost vašich zaměstnanců. Zpříjemněte jim práci pomocí výškově nastavitelných balicích stolů a vždy jim dejte k dispozici dostatek ochranných pomůcek – roušek, respirátorů, rukavic či jednorázových oděvů


Psali jsme o:

Ochranné pomůcky a pracovní oděvy

AIG7047760

Další články, které vám pomohou