
Jaké jsou hygienické limity hluku?
Základním předpisem z oblasti ochrany zdraví při práci v hluku je nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. To ustanovuje, že přípustný hygienický limit hluku při práci je:
- 85 dB při fyzické práci a osmihodinové pracovní době,
- 50 dB při tvůrčí práci, či jiné práci náročné na pozornost a soustředění,
- 70 dB pro pracoviště ve stavbách pro výrobu a skladování, kde hluk nevzniká samotnou pracovní činností, ale je způsoben větracím nebo vytápěcím zařízením těchto pracovišť.
Pro lepší představu přidáváme tabulku, ve které najdete hodnotu zvuků z běžného života v decibelech:
Zvuk v reálném životě | Hladina hluku v decibelech |
Běžný pouliční hluk | 50 dB |
Hlasitý hovor | 60 dB |
Frekventovaná ulice, hospoda | 70 dB |
Lidský křik, tunelem projíždějící metro | 80 dB |
Jedoucí vlak | 90 dB |
Jak změřit hluk na pracovišti?
Zběžné měření si sice můžete udělat i sami, třeba digitálním hlukoměrem nebo přes mobilní aplikaci Zvukoměr, ale počítejte s tím, že výsledek bude vždy jen orientační. Dle ustanovení § 32a zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví totiž mohou měření hluku provádět pouze akreditovaná pracoviště.
Kdo provádí odborné měření hluku?
- Nejčastěji Státní zdravotní ústav,
- oblastní zdravotní ústavy,
- a mnoho soukromých firem.
„Zákon zaměstnavateli ukládá tzv. kategorizaci prací. To znamená posouzení rizik na pracovišti (včetně hluku) a zařazení do jedné ze 4 kategorií, na které pak navazují ochranná opatření. A jedině v kategorii 1 není povinné hluk měřit – třeba když je na pracovišti zdrojem hluku stroj, který má od výrobce deklarovanou nižší hlučnost. Ale jakmile si zaměstnavatel není jistý, zda limit nepřekračuje – nezná třeba míru hlučnosti daného stroje, pak je ze zákona povinen nechat si ji změřit akreditovaným pracovištěm.“
Marcela Růžičková, lektorka BOZP a první pomoci ve společnosti ERBO 1
Naměřený výsledek překračuje limity hluku na pracovišti, co s tím?
Jako výsledek měření dostanete od akreditovaného pracoviště protokol s naměřenými hodnotami. Ten slouží jako podklad pro zařazení pracoviště do jedné ze 4 kategorií dle rizikovosti práce a k přijetí návazných ochranných opatření. Pokud se ukáže, že expozice hluku na pracovišti přesahuje povolený limit, pravděpodobně budete muset provést jedno (či více) z těchto opatření:
- Odstraňte nebo zeslabte zdroje zvuku – snažte se snížit hluk, který způsobují stroje použitím tlumičů, zakrytováním strojů, kontrolou správného fungování strojů nebo i přesunem stroje na jiné místo.
- Zamezte šíření hluku – vhodným zařízením prostoru můžete změnit jeho akustické vlastnosti a šíření hluku tak významně omezit. Pomoci mohou akustické obklady stěn a stropu, protihlukové zástěny nebo třeba izolační materiály, které pohlcují hluk.
Čtěte, jak zlepšit akustiku v open-space kanceláři, aby se kolegům dobře pracovalo >>
- Zaměstnance vybavte ochrannými prostředky – Podle nařízení č. 272/2011 Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací má zaměstnavatel povinnost od 80 dB poskytnout zaměstnancům účinné ochranné pomůcky – tedy špunty do uší nebo mušlové chrániče sluchu (sluchátka) a od 85 dB je dokonce zaměstnavatel povinen jejich nošení vyžadovat.
„Neustále potkávám pracovníky s poškozeným sluchem z práce. Zanedbaná je hlavně motivace a edukace – zaměstnanci si často neuvědomují, že poškození sluchu je nevratné a že ochranné pomůcky nosí hlavně kvůli sobě, nikoliv kvůli šéfovi nebo hrozbě pokut,” říká Marcela Růžičková, lektorka BOZP a první pomoci ve společnosti ERBO 1.
Jaká sluchátka zvolit?
- Při překročení expozice hluku do 10 dB se doporučují zátkové chrániče,
- při expozici nad 95 dB vyberte chrániče sluchátkové,
- nad 100 dB se využívají protihlukové přilby.
Mušlový chránič sluchu Manutan utlumí okolní hluk o 30 dB. Digitální hlukoměr k měření hladiny zvuku v továrnách, kancelářích a na dalších místech. Vroubkované špunty do uší využijete ve středně hlučném prostředí.
Při práci v nadměrném hluku jsou povinné přestávky
Pokud jsou zaměstnanci vystaveni hluku překračujícímu přípustný expoziční limit, mají dle zákona nárok na bezpečnostní přestávku.
- První přestávka dlouhá nejméně 15 minut se zařazuje nejpozději po 2 hodinách od započetí výkonu práce.
- Následné přestávky o minimální délce 10 minut se zařazují nejpozději po dalších 2 hodinách od ukončení předchozí přestávky.
- Poslední, opět minimálně 10minutovou přestávku si zaměstnanec vybírá nejpozději 1 hodinu před ukončením směny.
Po dobu bezpečnostních přestávek nesmí být zaměstnanec vystaven hluku překračujícímu přípustný expoziční limit.
Pokud potřebujete poradit s výběrem ochranných prostředků dle BOZP či s odhlučněním pracoviště, obraťte se na nás, rádi vám nabídneme řešení na míru.
Stáhněte si tahák k nadměrnému hluku na pracovišti
To nejdůležitější z článku jsme pro vás sepsali do infografiky. Stáhněte si ji a sdílejte s kolegy, ať také vědí, co mohou proti hluku na pracovišti dělat.
