5 kroků k výběru ergonomické kancelářské židle

Dlouhodobé sezení dává tělu pořádně zabrat. O to víc, když kolegové tráví pracovní den na nekvalitních židlích. Při výběru kancelářské židle se proto zaměřte na ergonomické prvky i správnou nosnost.

muž pracující u notebooku

1. Pro celodenní sezení volte synchronní mechaniku

Pokud zaměstnanec sedí na židli 8 a více hodin denně, musí židle splňovat tato kritéria:

  • synchronní mechanika polohování, která zajistí optimální polohu sedáku a opěradla, aby páteř zůstala v co nejlepší poloze (co to znamená v praxi: když se budete naklánět dozadu, téměř až do horizontální polohy, musí se zvětšovat úhel mezi sedákem a opěrákem s tím, že se sedák mírně nakloní vzad),
  • pevná a stabilní konstrukce,
  • nastavitelný a správně tvarovaný opěrák, který bude přirozenou a pevnou oporou páteře,
  • nastavitelná bederní opěrka a síla protiváhy opěradla pro optimální tlak na bederní část páteře,
  • nastavitelná a dostatečně krátká područní opěrka pro podporu loktů. Neměla by ale omezovat pohyb u stolu nebo do něj dokonce narážet,
  • ergonomicky tvarovaný sedák (s dopředu postupně se svažující přední hranou, ideálně ze studené pěny), aby zespod nestlačoval stehna a krev mohla volně proudit.

Židle se synchronní mechanikou patří obvykle ke dražším variantám, dáte za ně 3–15 tisíc korun. 

Zjistěte, čím se liší synchronní, houpací a asynchronní mechanika >>

2. Potah volte dle způsobu použití

Pro každodenní používání se nejlépe hodí židle s omyvatelným a prodyšným potahem, jako třeba:

  • síťovina – je hodně prodyšná a proto se hodí do prostorů bez klimatizace,
  • čalounění – vhodné do chladnějších míst, jako je vrátnice nebo průchozí kanceláře.

Reprezentativnější variantou je kožený potah nebo potah ze syntetické kůže. Snadno se čistí, v letních měsících se v takových židlí ale budou kolegové více potit.

3. Dbejte na správnou nosnost

Nosnost kancelářských židlí se pohybuje v rozmezí od 70 do 180 kg. Seženete ale i židli, která unese až 200 kg. Údaj o nosnosti vždy zkontrolujte v popisu výrobku nebo ověřte u výrobce. Kdyby si totiž váš kolega sedl na židli, která ho neunese a židle se poničí, půjde o poškození z důvodu nevhodného používání. A na to reklamaci neuplatníte.

Čtěte, jak vybrat kancelářskou židli, která unese přes 100 kg >>

4. Židli nechte kolegy vyzkoušet

Při nákupu kancelářských židlí na internetu hrozí, že se netrefíte – židle nebudou kolegům vyhovovat a budou je z nich bolet záda. 

Proto nabízíme službu Židle na zkoušku – objednáte u nás až 3 typy židlí a po zadání kódu zidlenazkousku vám je zašleme a vy máte 14 dní na vyzkoušení. Židle, které vám sednou, si necháte a ty nevyhovující sbalíte zpátky do krabic a my si pro ně přijedeme.

Podívejte se, jak krok za krokem objednáte u Manutanu židle na zkoušku >>

5. Dejte pozor, aby židle nepoškodila podlahu

Při výběru židle také zohledněte typ podlahy, který máte v kanceláři:

  1. na měkký povrch, třeba koberec, se hodí tvrdá kolečka z plastu.
  2. na tvrdé povrchy, jako jsou dlažby, parkety nebo plovoucí podlaha, volte křeslo s měkkými pogumovanými kolečky.
  3. na všech typech povrchů můžete používat univerzální nylonová kolečka.
  4. a pokud chcete, aby židle stála na jednom místě, místo koleček volte tzv. kluzáky.

I správně vybraná kolečka ale mohou podlahu časem poškodit – proto doporučujeme pod židli pořídit ještě ochrannou podložku. Seženete ji v několika variantách – na koberce, tvrdé podlahy nebo dokonce i s antistatickými vlastnostmi.  

Podpořte ergonomii pracoviště dalším vybavením

Nezapomeňte krom kancelářské židle pořídit kolegům i další ergonomické doplňky, aby je nebolelo tělo a lépe se soustředili:

  • pracovní stůl s hloubkou alespoň 80 cm, 
  • externí monitor – podle nařízení vlády nesmí zaměstnanec pracovat více jak 4 hodiny pouze na notebooku, musí mít oddělenou klávesnici a obrazovku pro vhodnější polohu,
  • ergonomickou myš či podložku, díky kterým kolegové předchází problémům se zápěstím,
  • nožní opěrku – pomáhá zaujmout při sezení optimální pozici a snižuje tak napětí a únavu nohou. Pokud o ni zaměstnanec požádá, musíte mu ji ze zákona poskytnout. 

Ergonomický tip: Sebekvalitnější ergonomická židle nezaručí, že budou kolegové celý den zdravě sedět. Dlouhodobé sezení totiž škodí zdraví. Proto ideálně po 30–40 minutách sezení střídejte s chůzí, protažením celého těla nebo třeba stáním. Skvělá pomůcka jsou výškově nastavitelné stoly

Stáhněte si plakát s tipy pro zdravější home office >>

Plánujete nákup nových židlí nebo rovnou přestavbu kanceláří? Obraťte se na nás, rádi vám poradíme a vybereme to nejlepší vybavení pro vás a vaše lidi.


Další články, které vám pomohou