
Novela zákoníku práce: Jak mění pravidla pro home office?
Od 1. října 2023 musíte uzavřít se zaměstnancem smlouvu, aby mohl pracovat na dálku. Pokud tak neučiníte a zaměstnanec pracuje z domova, dopouštíte se přestupku a hrozí vám pokuta. Pokud vaši zaměstnanci na dálku už pracují, měli byste s nimi písemnou dohodu uzavřít do měsíce ode dne účinnosti novely, tj. 1. 11. 2023.
Dohoda by měla obsahovat například:
- popis a místo práce,
- čas, kdy bude práce vykonávána,
- způsob evidence práce,
- nebo úhradu nákladů, které zaměstnanci při práci na dálku vzniknou – například musí více topit a svítit.
Úhradu nákladů můžete vyřešit třemi způsoby:
- Zaměstnanec vám své náklady prokáže (účtenkou, fakturou) a vy je uhradíte.
- Poskytnete zaměstnanci paušál. Ten stanovuje Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) a vychází přitom z údajů zveřejněných českého statistického úřadu o spotřebě domácností. Pro představu – aktuálně jde o 4,60 korun za hodinu práce z domova, částku bude MPSV vždy k 1. lednu aktualizovat.
- Nebo se zaměstnancem uzavřete dohodu, že žádnou úhradu nákladů nechce.
I přes změnu pravidel platí, že režim home office si pracovníci nemohou nárokovat – zaměstnavatel ho musí povolit.
Pokud však o home office požádá těhotná zaměstnankyně, pracovník či pracovnice pečující o dítě mladší 9 let, zaměstnavatel má odmítnutí těžší – pokud by home office nepovolil, své rozhodnutí musí písemně odůvodnit.
Home office a BOZP
Pro kolegy, kteří pracují z domova, platí stejná pravidla bezpečnosti práce, jako kdyby byli na pracovišti. Jejich dodržování z pozice zaměstnavatele zkontrolujete sice jen těžko, do bytu zaměstnancům nevidíte.
Přesto kolegy co nejvíce podpořte, aby i doma pracovali v co nejzdravějším prostředí.
Můžete například do písemné dohody o home office přidat písemné čestné prohlášení zaměstnance o tom, že jeho domácí pracoviště splňuje minimální standardy BOZP.
Podle metodiky MPSV by domácí pracoviště mělo být:
- klidné, s hlukem nepřekračujícím 65 dB,
- vybaveno lékárničkou,
- vytopené na teplotu v rozmezí 20 – 27 °C
- a vybaveno ergonomicky – vhodným stolem, židlí a technikou, která umožní práci ve správné poloze (typicky nastavitelný monitor, ergonomická klávesnice a myš atp.).
V další části vám poradíme, jaké vybavení kolegům na home office pořídit a na co si dát pozor.
Přečtěte si také:
Jaká je ideální výška pracovního stolu? >>
Jak vybrat kancelářskou židli? >>
Zaměstnanci mají různé potřeby. Domluvte se s nimi
Jen málo zaměstnanců má doma takové podmínky, které se aspoň vzdáleně blíží kanceláři. Typicky vlastní nejnutnější minimum: počítač či notebook, připojení k internetu, telefon, možná i tiskárnu.
Každý z nich má navíc i úplně jinou osobní a rodinnou situaci. Jeden je single ve dvoupokojovém bytě a bez problémů si vyčlení dost místa na práci. Jiný však své 3+kk sdílí s manželkou a čtyřmi dětmi. Místo pro klidnou pracovnu tak doma hledá těžko.
Proto si před plánovaným nákupem vybavení pro home office udělejte přesnou představu, jaké mají lidé potřeby, a podle toho nakupujte.
Takhle vypadá pracovní místo z pohledu psychiky
K tématu home office psychologové radí:
- pracovní zónu v domácnosti jasně oddělte od ostatních částí,
- myslete na dobrou ergonomii pracovního místa, aby tělo přesunem na home office neutrpělo šok,
- pokud to jde, pracujte u okna – kvůli dennímu světlu i čerstvému vzduchu,
- pracovní zónu dobře osvětlete.
Jak pomůže zaměstnavatel: 5 tipů pro efektivnější práci vašich lidí
1. Jak vytvořit pracovní zónu – poraďte zaměstnancům a pořiďte jim nezbytné vybavení
Na rozdělování bytu příčkou nebo velké přeskládávání nábytku není čas. Raději dejte zaměstnancům tipy, jak má pracovní zóna vypadat a co do ní nepatří.
Rozhodně má být co nejdál od:
- televize,
- dveří,
- místa, kde si hrají děti.
Někteří psychologové nedoporučují pracovat v ložnici. Kombinovat intimní zónu s pracovní zátěží je pro psychickou pohodu riziko.
Ve většině domácností je pracovní místo kompromis. V takovém případě pomohou paravány či neprůhledné regálové skříně. Vytvoří optickou i psychologickou bariéru a tím posílí pracovní soustředění.
2. Ergonomické sezení aneb předcházejte bolestem zad
V nově vytvořené pracovní zóně stráví vaši kolegové minimálně třetinu svého dne. Při tak dlouhé době sezení jsou klasické jídelní židle nebo oblíbený ušák doslova zabijákem zad.

TIP: Zdravé sezení je zhruba stejný oxymorón jako zdravá cigareta. Doporučte zaměstnancům, aby si v průběhu home office dělali přestávky: zvedli se, protáhli, zašli na krátkou procházku nebo si jen udělali čaj či kávu.
Klíčová otázka zní: židle nebo křeslo? Jednoznačně židle. Kancelářská křesla jsou z pohledu ergonomie a zdravého sezení (pokud něco takového vůbec existuje) noční můrou – mají pevný úhel mezi sedákem a opěradlem, možnosti nastavení se omezují jen na výšku sedáku; výška opěradla, područky, bederní opěrka, hloubka sezení, opěrka hlavy – to všechno je fixní.
Pokud zaměstnanec sedí na židli 8 a více hodin, musí židle splňovat tato kritéria:
- synchronní mechanika polohování, která zajistí optimální polohu sedáku a opěradla, aby páteř zůstala v co nejlepší poloze (co to znamená v praxi: když se budete naklánět dozadu, téměř až do horizontální polohy, musí se zvětšovat úhel mezi sedákem a opěrákem s tím, že se sedák mírně nakloní vzad),
- pevná a stabilní konstrukce,
- nastavitelný a správně tvarovaný opěrák, který bude přirozenou a pevnou oporou páteře,
- nastavitelná bederní opěrka a síla protiváhy opěradla pro optimální tlak na bederní část páteře,
- nastavitelná a dostatečně krátká područní opěrka pro podporu loktů, aby ruce nevisely plnou vahou na páteři, opěrka by ale neměla omezovat pohyb u stolu nebo do něj dokonce narážet,
- ergonomicky tvarovaný sedák (s dopředu postupně se svažující přední hranou, ideálně ze studené pěny), aby zespod nestlačoval stehna a krev mohla volně proudit,
- nastavitelný podhlavník.
TIP: S výběrem vhodné židle, která splní maximum ergonomických kritérií, vám rádi poradíme. Obraťte se na nás telefonicky na čísle +420 800 24 24 24 nebo napište na e-mail prodej@manutan.cz.
Židle Jane má lamelový anatomicky tvarovaný opěrák pro neustálou podporu zad v jakékoli poloze. Vaše záda potěší i možnost nastavení síly protiváhy opěradla, výšky sedáku a výšky područek. U židle Karme Mesh si sílu přítlaku a výšku sezení regulujete sami. Opěrka hlavy poskytuje oporu a uvolňuje napětí krčních svalů. Bederní opěrka podporuje zdravé sezení, tlumí bolesti zad a předchází únavě svalů. Židle Pyramid má výškově nastavitelné ergonomicky tvarované opěradlo, které chrání páteř a koriguje držení těla vsedě. Využijete také synchronní mechanismus s nastavením hloubky i úhlu sedu pro ideální pohodlí. Sedák i opěrák židle Penelope Top se naklání v přesně daném poměru, což vašim zádům zajišťuje dobrou ergonomii sezení ve všech polohách náklonu. Sílu přítlaku a výšku sezení si můžete sami regulovat.
TIP: Výběr židle není maličkost a každému vyhovuje něco jiného. V Manutanu si proto jednoduše objednáte více typů židlí, vyzkoušíte je se zaměstnanci a až pak si vyberete. Vybrané kusy si objednáte a ostatní nám do Manutanu vrátíte.
Podívejte se na podrobnosti naší služby Židle na zkoušku. >>
3. Ergonomická pracovní plocha
Na pracovní stůl se musí vejít všechno, co váš zaměstnanec potřebuje – typicky počítač a příslušenství. Pokud zaměstnancům kupujete stoly, myslete i na místo pro dokumenty, telefon či nápoje. Soustředění a psychiku podle psychologů podporují i rostliny.
TIP: Pro „notebookáře“ zajistěte monitor, klávesnici a myš, aby mohli pracovat v ergonomicky vhodné poloze.
Ergonomie stolu mj. zahrnuje:
- výškovou nastavitelnost pracovní plochy – někteří lidé upřednostňují práci vestoje alespoň po část pracovní doby,
- výšku stolu aspoň 72 cm,
- přiměřenou velikost pracovní plochy, která se může podle osobních zvyků a pracovní pozice významně lišit,
- výsuvnou desku pro klávesnici (a myš).
Výškově nastavitelné kancelářské stoly Alfa Up dodáváme s pracovní plochou v barvě divoké hrušky, třešně, buku nebo bílé barvy. Zvedání zajišťují dva výkonné elektromotory. Kancelářský stůl Baron Minos je manuálně výškově nastavitelný v rozmezí 65–85 cm. Nohy a příčka pod pracovní deskou stolu slouží i jako kabelové vedení. Výhodou počítačových psacích stolů Ergo je vysouvací police na klávesnici na válečkových kolejničkách. Ulevíte tak krční páteři a trapézovým svalům, navíc ušetříte místo na stole. V kombinaci s podložkou pod notebook nebo monitor využijete pracovní plochu na maximum. Mezi zákazníky je oblíbený i tento stůl Manutan, který řeší většinu prvků pro ergonomicky vhodné nastavení pracovní desky. Do paměti si můžete uložit tři různé polohy stolu.
4. Dostatek světla
Doporučte zaměstnancům, aby pracovali u okna. Lepšímu soustředění a produktivitě pomáhá vedle denního světla i dostatek čerstvého vzduchu.
V chladnějších částech roku je brzy tma, na náladě moc nepřidají ani mlhy a pošmourno. Proto je důležité i vhodné umělé osvětlení. Pamatujte, že:
- je dobré vybrat barevný tón co nejbližší dennímu světlu, tedy s barevnou teplotou okolo 4000-6000 K (K = kelvin, jednotka, kterou se měří barevná teplota neboli chromatičnost), teplejší světlo je vhodné pro relaxační zóny, naopak světlo studenější (namodralé) zvyšuje stres,
- zdroj světla nesmí mířit do obličeje, ani vytvářet ostrý stín například umístěním z boku či za zády,
- není dobré svítit si do monitoru, dělá to nepříjemné odlesky.

5. Drobnosti, které pomohou a potěší
Podrobněji se drobnostem pro home office věnujeme v článku: Díky pořádku a rituálům snadno zvládnete i dlouhý home office. Alespoň pro inspiraci a úplnost zde nabízíme tipy na další potřeby, které zaměstnance potěší a zpříjemnění jim home office:
ergonomické gelové podložky pod ruce vyhřívané i nevyhřívané podnožky pro lepší polohu nohou, například pro menší postavy výškově nastavitelné podstavce pod monitor nebo notebook, aby byl jeho displej v úrovni očí či ve stejné rovině jako přídavný monitor. bílé magnetické tabule či nástěnky stolové nástavby organizéry na stůl
Podívejte se na inspirativní video s pomůckami, které pomohou produktivitě vašich zaměstnanců. >>
TIP: Pokud si na našem e-shopu Manutan nevyberete, rádi vám připravíme nabídku na míru. Zavolejte svému obchodnímu zástupci nebo na zákaznickou podporu na 800 24 24 24 a společně vymyslíme ideální řešení právě pro vás a vaše lidi.